The place of Chemistry among Science and Technology

Authors

  • Germán Hugo Sánchez Universidad Nacional del Litoral - Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas - Departamento de Química General e Inorgánica
  • María Gabriela Lorenzo Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica, Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica (CIAEC) - CONICET

Keywords:

editorial, teaching, research, learning

Abstract

This year, 2025, has been proclaimed the International Year of Quantum Science and Technology (IYQ) by initiatives of the United Nations, marking the centenary of the birth of modern quantum mechanics. While this might bring us back to the enduring reduction of chemistry to physics, there are examples where this discussion is synthesized into interesting teaching proposals (Carabelli, Farré, and Raviolo, 2023), reflecting on the nature of chemistry.

The origins of quantum chemistry can then be revisited (Garritz, 2014) to consider how chemistry and physics interact today and the role chemistry plays in relation to quantum science and technology. We invite our readers to join us and prepare their contributions on this topic for the second issue of our journal, to be published in July.

With this in mind, we begin the first issue of volume 31 of our association’s journal with original articles, the publication of the 2025 Nobel Prize in Chemistry, and a compilation of events, hoping these will serve as a starting point to reflect on and rethink the teaching of chemistry in our region.

References

Carabelli, P., Farré, A. S. y Raviolo, A. (2023). Fundamentos históricos y filosóficos de una estrategia lúdica para la enseñanza de la ley periódica. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 20(2), 2803-2803. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i2.2803

Garritz, A. (2014). Historia de la química cuántica. Educación química, 25, 170-175. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(14)70555-5

Magán, G. R., Rodríguez-Arteche, I., Rey, A. F. y Mendoza, J. P. (2023). Formación en el Grado de Educación Primaria en las disciplinas STEM: Análisis ante su reforma en España. Revista de Educación, 402, 85-113. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-402-596

Quintanilla, M., Merino, C. y Marzabal, A. (2023) Química, ciudadanía y sociedad. Un desafío prometedor para la enseñanza de las ciencias en Chile. Educació Química EduQ, 30, 41-48. https://doi.org/10.2436/20.2003.02.233

Quintanilla-Gatica, M. R., Orellana-Sepúlveda, C., Solsona-Pairo, N. y Carrasco-Monroy, P. A. (2023). Gender and initial training of science teachers: An approach from its epistemological rationalities. Ciência & Educação (Bauru), 29, e23051. https://doi.org/10.1590/1516-731320230051

Quintanilla-Gatica, M., Labarrere-Sarduy, A. y Sepúlveda, C. O. (2022). Perfiles epistemológicos sobre resolución de problemas científicos en educadoras de infantil. Enseñanza de las Ciencias, 40(3), 29-50. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3518

Rodríguez-Arteche, I. y Martínez-Aznar, M. (2018). Evaluación de una propuesta para la formación inicial del profesorado de Física y Química a través del cambio en las creencias de los participantes. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(1), 1601. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i1.1601

Rodríguez-Arteche, I., Bárcena Martín, A. I., Rosa Novalbos, D. y Martínez Aznar, M. M. (2019). Aprendizaje indagativo sobre los cambios físicos y químicos en la formación inicial del profesorado de secundaria. Ápice. Revista de Educación Científica, 3(2), 1-20. https://doi.org/10.17979/arec.2019.3.2.4657

Published

2025-01-22

How to Cite

Sánchez, G. H., & Lorenzo, M. G. (2025). The place of Chemistry among Science and Technology. Educación En La Química, 31(01), 1–5. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/239

Issue

Section

Editorial

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>