Reconversion of experimental classes of Analytical Chemistry due to the ASPO

Authors

  • Alicia Jeannette Baumann Cátedra Química, Analítica, Facultad de Ciencias Exactas, Químicas y Naturales, Universidad Nacional de Misiones.
  • Griselda Patricia Scipione Cátedra Química, Analítica, Facultad de Ciencias Exactas, Químicas y Naturales, Universidad Nacional de Misiones.
  • Marcela Alejandra Sadañoski Cátedra Química, Analítica, Facultad de Ciencias Exactas, Químicas y Naturales, Universidad Nacional de Misiones.
  • Emiliano Roberto Neis Cátedra Química, Analítica, Facultad de Ciencias Exactas, Químicas y Naturales, Universidad Nacional de Misiones.
  • Miriam Gladys Acuña Catedra de Química Orgánica, Facultad de Ciencias Exactas, Químicas y Naturales, Universidad Nacional de Misiones.

Keywords:

remote teaching, practical work, pandemic, Chemistry

Abstract

This work presents the modifications that were made in the Analytical Chemistry course to change the classroom lessons into remote ones in the context of the COVID-19 pandemic. The main challenge was to develop practical laboratory classes remotely and yet promote the acquisition of skills and abilities in the handling of laboratory instruments. Each practical work was accompanied by a theoretical explanation in digital format, which contained a brief introduction and a hyperlink with short demonstrative videos for the most remarkable parts of the laboratory experiments. Formative assessments were made using the multiple-choice resource of the virtual classroom. This time of ASPO meant intense learning for the professors, which allowed them to reposition themselves and rethink teaching practices, considering mixed teaching modalities for the post-pandemic.

References

Acuña, M., Marchak, G., Medina, G., Baumann, J., Lorenzo, G. (2018). Descripción y análisis de las guías para las experiencias de laboratorio de química. Su influencia en la construcción de conocimientos. Educación en la Química, 24(1), 24-36 .

Anijovich R. y González, C. (2011). Evaluar para aprender. El círculo virtuoso de la retroalimentación. Aique Educación.

Brown, R. y Glaser, A. (2003). Evaluar en la Universidad. Problemas y nuevos enfoques. Narcea S.A ediciones.

Camilloni A., Celman, S., Litwin, E., Palou de Maté, M. (1998). La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. (1aed) Paidós.

Durango Usuga, P. (2015). Las prácticas de laboratorio como una estrategia didáctica alternativa para desarrollar las competencias básicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la química. [Tesis de Maestría]. Universidad Nacional de Colombia.

Rosemberg, M. (2001). E-learning Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age. Nueva York: McGraw-Hill.

Santos Guerra, M. (1996) Evaluar es comprender. De la concepción técnica a la dimensión crítica. Revista Investigación en la Escuela, 30, 5-13.

Talanquer, V. [Canal CIAEC] (13 de junio de 2020) Lecciones de Pandemia, aprendizajes, frustraciones e imperativos educacionales [https://www.youtube.com/watch?v=EP-a7j6PdC4yfeature=youtu.be].

Published

2020-12-30

How to Cite

Baumann, A. J., Scipione, G. P., Sadañoski, M. A., Neis, E. R., & Acuña, M. G. (2020). Reconversion of experimental classes of Analytical Chemistry due to the ASPO. Educación En La Química, 26(02), 275–280. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/91

Issue

Section

ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA DURANTE LA PANDEMIA

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.