Preparation of aromatherapy salts as a didactic strategy from a chemical perspective
Keywords:
material systems, mixtures, simple experimental activities, chemistry and societyAbstract
Chemistry is present in daily life, but it remains hidden for the people. In order to offer an activity that allows to put closer practical and theoretical dimensions of Chemistry, in this work a pedagogical proposal is showed. It displays a motivating outlook of Chemistry for everyone. The design is based on Simple Experimental Activities model from the Science-Technology-Society point of view. Using easy-getting materials (salt, food colouring and essences) perfumed salts elaboration is proposed. This is a simple, low-cost and useful activity to teach several Physicochemical subject-matter for different levels of the educational system. A brief introductory about mixtures, the teaching sequence, and pharmaceutical practices connection with it, are described here. Also, its performance in different context is commented.
References
Acevedo, J. A., Vázquez, A., Martín, M., Oliva, J. M., Acevedo, P., Paixão, M. F. y Manassero, M. A. (2005). Naturaleza de la Ciencia y Educación Científica para la Participación Ciudadana. Una Revisión Crítica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(2), 121-140. Disponible en: http://venus.uca.es/eureka/revista/Volumen2/Numero_2_2/Acevedo_el_al_2005.pdf
Benarroch, A. (2000). El desarrollo cognoscitivo de los estudiantes en el área de la naturaleza corpuscular de la materia. Enseñanza de las Ciencias, 18 (2), 235-246.
Flores, J., Caballero Sahelices, M. C. y Moreira, M. A. (2009), El laboratorio en la enseñanza de las ciencias: una visión integral en este complejo ambiente de aprendizaje. Revista de investigación, 33 (68), 75-111.
Gómez Galindo, A. (2014). El uso de representaciones multimodales y la evolución de los modelos escolares. Revista Avances en la Didáctica de la Química: Modelos y lenguajes, 51-61.
Hernández, F. (2001). Notas galénicas Comprimido, Panace@, 2 (6), 57-59. (Disponible en: http://www.medtrad.org/panacea/IndiceGeneral/n6_NotasGalenicas.pdf 03/04/18).
Lorenzo, M. G. y Farré, A. S. (2016). La ciencia y la tecnología entre el bien y el mal Un debate para la formación ciudadana, Aesthethika, International Journal on Subjectivity, Politics and the Arts, 12, (3), 35-42. Disponible en: http://aesthethika.org/IMG/pdf/33-40_farrelorenzo_que_es_lo_mejor_para_todos.pdf
Raviolo, A; Garrita, A; Sosa, P. (2011). Sustancia y reacción química como conceptos centrales en química. Una discusión conceptual, histórica y didáctica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 8 (3), 240-254.
Reverdito, A. y Lorenzo, M. G. (2007). Actividades experimentales simples. Un punto de partida posible para la enseñanza de la química, Educación en la Química, 13(2), 108-121. ISSN 0327-3504
Vilches, A. y Gil Pérez, D. (2013). Ciencia de la sostenibilidad: Un nuevo campo de conocimientos al que la química y la educación química están contribuyendo, Educación Química, 24(2), 199-206. Recuperado de Disponible en: http://aia-cts.web.ua.pt/wp-content/uploads/2014/02/VilchesGil2013_CS_EQ.pdf (22/01/15)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.