Chemistry teaching and multimedia learning principles
Keywords:
teaching of chemistry, images, multimedia learning principlesAbstract
This article deals with the essential role of images in the learning and teaching of Chemistry. The foundations of the Cognitive theory of multimedia learning are presented, the term multimedia referring to presentations or communications that include words and images oriented to promote learning. It describes 15 principles of multimedia learning that emerge from this theory, and explains its applications for the teaching of chemistry. These considerations promote the reformulation of the planning and actions that teachers carry out in teaching.
References
Bishop, M. (2013). Animations for An Introduction to Chemistry. Chiral Publishing Company. Recuperado el día 15 de octubre de 2018 de http://preparatorychemistry.com/Bishop_animations.htm
Clark, R. y Lyons, C. (2011). Graphics for learning (2nd ed.). San Francisco: Pfeiffer.
Clark, R. y Mayer, R. (2016). e-Learning and the science of instruction (4° ed.). New Jersey: Wiley.
Lemke, J. (2002). Enseñar todos los lenguajes de la ciencia: palabras, símbolos, imágenes y acciones. En: La Educación en Ciencias: ideas para mejorar su práctica. Barcelona: Ed. Paidós
Mayer, R. E. (2008). Learning and instruction (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Merrill Prentice Hall.
Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (2nd ed.). New York: Cambridge University Press.
McLaren, B., DeLeeuw, K. y Mayer, R. (2011). A politeness effect in learning with web-based intelligent tutors. International Journal of Human-Computer Studies, 69(1), 70–79.
Prociencia (1986). Química de los compuestos de carbono. Conicet.
Raviolo, A. (2006). Las imágenes en el aprendizaje y en la enseñanza del equilibrio químico. Educación Química, 17(nº extraordinario), 300-307.
Raviolo, A. (2015). Los dibujos esquemáticos en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Novedades Educativas, 295, 66-70.
Raviolo, A. (2016). Las imágenes en libros de texto universitarios: el capítulo equilibrio químico. Educación en la Química, 22(1), 26-38.
Raviolo, A. (2018a). La imagen en la enseñanza de la Química y principios del aprendizaje multimedia. Conferencia plenaria, XVIII Reunión de Educadores en la Química. Río Cuarto, Argentina.
Raviolo, A. (2018b). Imágenes y enseñanza de la Química. Aportes de la Teoría cognitiva del aprendizaje multimedia. Educación Química, en prensa.
Raviolo, A. y Farré, A. (2017). Una evaluación alternativa del tema titulación ácido-base a través de una simulación. Educación Química, 28, 163-173.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.