Strategies for teaching the periodic table in Iberoamerica

Authors

  • Andrea S. Farré Universidad Nacional de Río Negro. Sede Andina.
  • Patricia Carabelli Universidad Nacional de Río Negro. Sede Andina.
  • Andrés Raviolo Universidad Nacional de Río Negro. Sede Andina.

Keywords:

teaching strategies, perioric table, periodicity

Abstract

The article introduces a review of strategies for teaching the periodic table. The review analyzed 37 articles published in Spanish and Portuguese in Iberoamerican journals. Findings showed fve groups of strategies. Playful-based strategies were, by far, the most commonly presented. Context-based strategies, and inquiry and modeling-based strategies, represented a far distant second and third groups, respectively. Reading and writing-based strategies formed a minor fourth group. Finally, a fifth group of strategies relied on analogies and conceptual maps. The use of strategies mostly looked for helping students to get used to the periodic table, and it didn´t look for students to learn the idea of periodicity. Additionally, strategies employed the traditional periodic table. Findings also showed the application of a majority of the proposals in a real class setting. However, students´ satisfaction with the strategy was the main factor considered for assessment. A few assessments took in account how strategies influenced students’ learning.

References

Anijovich, R. y Mora, S. (2010). Estrategias de enseñanza: Otra mirada al quehacer en el aula. (1a ed. la reimp.) Buenos Aires: Aique Grupo Editor.

Bensaude-Vincent, B. (2001). Graphic representations of the periodic system of chemical elements. En: U. Klein (ed.), Tools and Modes of Representation in the Laboratory Sciences (pp. 133-161). Kluwer Academic Publishers: Dordrecht, Holanda.

Franco-Mariscal, A. J., Oliva-Martínez, J. M., y Bernal-Márquez, S. (2012a). Una revisión bibliográfca sobre el papel de los juegos didácticos en el estudio de los elementos químicos: Primera parte: los juegos al servicio del conocimiento de la Tabla Periódica. Educación química, 23(3), 338-345. DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(17)30118-0

Franco-Mariscal, A. J., Oliva-Martínez, J. M., y Bernal-Márquez, S. (2012b). Una revisión bibliográfca sobre el papel de los juegos didácticos en el estudio de los elementos químicos: Segunda parte: los juegos al servicio de la comprensión y uso de la tabla periódica. Educación química, 23(4), 474-481. DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(17)30135-0

Leite, B. (2019). O ano internacional da tabela periódica e o ensino de química: Das cartas ao digital. Química Nova, 42(6), 702-710. DOI: http://dx.doi.org/10.21577/0100-4042.20170359

Linares, R. e Izquierdo, M. (2007). La tabla periódica en el Journal of Chemical Education a través del siglo XX. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 21, 7-23. DOI: https://doi.org/10.17227/ted.num21-354

Naciones Unidas (2017). Globalización e interdependencia: ciencia, tecnología e innovación para el desarrollo. Informe de la Segunda Comisión. Septuagésimo segundo período de sesiones. Recuperado el 2 de julio de 2019, de: https://undocs.org/es/A/72/422/Add.2

Ramos, L. W. C., Borges, L. C. S., Ghiraldi, T. A. y Stuart Jr., J. B. (2018). Levantamento bibliográfco de trabalhos apresentados no ENEQ e ENPEC com a temática tabela periódica. ACTIO: Docência em Ciências, 3(1), 1-18. DOI: 10.3895/actio.v3n1.6833

Raviolo, A. (2008). Defniciones básicas de la química: una discusión didáctica. II. Elemento, sustancia elemental y compuesto. Educación en la Química, 14(2), 77-89.

Scerri, E. (2008). El pasado y el futuro de la tabla periódica: Este fiel símbolo del campo de la química siempre encara el escrutinio y el debate. Educación química, 19(3), 234-241. Recuperado el 2 de julio de 2019, de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0187-893X2008000300012ylng=esytlng=es

Published

2019-12-30

How to Cite

Farré, A. S., Carabelli, P., & Raviolo, A. (2019). Strategies for teaching the periodic table in Iberoamerica. Educación En La Química, 25(02), 111–129. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/128

Issue

Section

HOMENAJE A LA TABLA PERIÓDICA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.