Study of the use of augmented reality in molecular geometry teaching in a secondary education course

Authors

  • Eugenia Labarrieta Estudiante Maestría en Enseñanza de las Ciencias Experimentales. Facultad de Ingeniería. UNCPBA. Avda. del Valle 5737. Olavarría.
  • Adriana Bertelle Dpto. de Formación Docente. Grupo de Investigación en Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Ingeniería. UNCPBA. Avda. del Valle 5737. Olavarría.
  • Ana Fuhr Stoessel Dpto. de Formación Docente. Grupo de Investigación en Didáctica de las Ciencias Experimentales. Facultad de Ingeniería. UNCPBA. Avda. del Valle 5737. Olavarría.

Keywords:

augmented reality, molecular geometry, teaching of natural sciences

Abstract

This work is part of a thesis project in the initiation stage, within the framework of the Master in Teaching of Experimental Sciences. The aim is to study the use of an augmented reality resource in classrooms in chemistry classes of the fifth year of secondary education during the resolution of activities on the development of the topic of molecular geometry. This work presents a description of the methodology that will be developed in the thesis work and the advances in the development of an instrument for recording the interactions that are established during the development of activities between students (E), the teacher (D), the resource (R) and the activity guide.

References

Aguilar, M. (2012). Aprendizaje y Tecnologías de Información y Comunicación: Hacia nuevos escenarios educativos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(2), 801-811.

Chen, Y. C. (2006). The application of augmented reality in chemistry

education-A case study of the Protein Magic Book. Computer Supported Collaborative Learning: The Next 10 Years, 66.

Cascarosa Salillas, E., Fernández-Álvarez, F. J. y Santiago, F. J. (2018). Un estudio del uso de modelos moleculares en la didáctica del enlace covalente en bachillerato. ReiDoCrea, 7, 179-189.

Chivatá Carreño, V. V. y Cifuentes Sánchez, M. A. (2017). Problematización Didáctica de la Geometría Molecular: Estrategias para la Caracterización Didáctica en la Formación Inicial de los Profesores de Química. (Tesis de grado). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia.

Díaz de Bustamante, Joaquín (1999). Problemas de aprendizaje en la interpretación de observaciones de estructuras biológicas con el microscopio (Tesis de doctorado). Universidad Santiago de Compostela, España.

Díaz de Bustamante, J. y Jiménez Aleixandre, M.P. (2002). Aprender ciencias, hacer ciencias: resolver problemas en clase. En: M. Catalá y otros. Las ciencias en la escuela. Teorías y prácticas. Barcelona: Graó.

Guevara, M. y Valdez, R. (2004). Los modelos en la enseñanza de la Química. Algunas de las difcultades asociadas a su enseñanza ya su aprendizaje. Educación Química, 15(3), 243-247.

Lobo, R., Gomez, J. y Figueroa, P. (2012). Ambientes educativos virtuales con interacción basada en realidad aumentada usando el Wiimote. En Trabajo presentado en II Congreso Internacional TIC e Educação de la Universidad de Lisboa: Portugal.

Lovos, E., Gibelli, T. I. y Sanz, C. V. (2017). Evaluación de materiales educativos digitales que incorporan realidad aumentada: revisión de variables e instrumentos. En: XII Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología (TEyET, La Matanza 2017).

Más, C. F., Castelló, M. y Garrido, M. B. G. (1998). Una propuesta del programa de actividades interactivo para el estudio de la geometría molecular en el Bachillerato. En: Creación de materiales para la innovación educativa con nuevas tecnologías (pp. 44-47). Instituto de Ciencias de la Educación.

Prendes Espinosa, C. (2015). Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 187-203.

Román, M., Cardemil, C. y Carrasco, Á. (2011). Enfoque y metodología para evaluar la calidad del proceso pedagógico que incorpora TIC en el aula. RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 4(2), 8-35.

Published

2020-06-30

How to Cite

Labarrieta, E., Bertelle, A., & Fuhr Stoessel, A. (2020). Study of the use of augmented reality in molecular geometry teaching in a secondary education course. Educación En La Química, 26(01), 69–80. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/108

Issue

Section

ESCUELA CONGRIDEC

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.