Technologies that contribute to the development of competences in Organic Chemistry

Authors

  • Maximiliano I. Delletesse Universidad Nacional del Centro. Dpto. Ingeniería Química y Tecnología de los Alimentos, Facultad de Ingeniería, UNICEN, Olavarría. Buenos Aires. Argentina. Comisión de Investigaciones Científcas de la Pcia. de Buenos Aires.
  • R. Karina Nesprias Universidad Nacional del Centro. Dpto. Ingeniería Química y Tecnología de los Alimentos, Facultad de Ingeniería, UNICEN, Olavarría. Buenos Aires. Argentina. Facultad de Agronomía, UNICEN, Azul. Buenos Aires, Argentina. Comisión de Investigaciones Científcas de la Pcia. de Buenos Aires.
  • G. Nora Eyler Universidad Nacional del Centro. Dpto. Ingeniería Química y Tecnología de los Alimentos, Facultad de Ingeniería, UNICEN, Olavarría. Buenos Aires. Argentina. Comisión de Investigaciones Científcas de la Pcia. de Buenos Aires.

Keywords:

organic chemistry, TIC, competences, procedural contents

Abstract

This paper presents an analysis of Information Technology and Communication Technologies (ICT) applied to the teaching of Organic Chemistry at the university level. These technologies have been used with students of two subjects of Organic Chemistry of the Faculty of Engineering and the Faculty of Agronomy of the National University of the Center of the Province of Buenos Aires, in devices such as netbooks, notebooks (PC), smartphones and tablets. It also addressed the problem of cell phone use, by students in their daily lives and in particular, in relation to distractions and disruptions in the classes. The skills of the profile of the future engineer were compared with the associated procedural contents in the subject of Organic Chemistry; and the contribution of ICT to their development. The use of these tools in different instances of the teaching-learning process was evaluated through a pre-test and post-test. With the use of ICT it was possible to encourage the interest of the students and improve the understanding and appropriation of the contents developed in class such as hydrocarbons, alcohols, stereochemistry and aromatics, among others.

References

Carmigniani, J., Furht, B., Anisetti, M. Ceravolo, P., Damiani, E. y Ivkovic, M. (2010). Augmented reality technologies, systems and applications. Multimedia Tools and Application, 51(1), 341-377.

CONFEDI. (2014). Consejo Federal de Decanos de Ingeniería. Universidad FASTA. Mar del Plata.

Daza Perez, E., Gras Martí, A., Gras Velázquez, A., Guerrero Guevara, N., Gurrola Togasi, A., Joyce, A., Mora Torres, E., Pedraza, Y., Ripoll, E. y Santos, J. (2009). Experiencias de enseñanza de la Química con el apoyo de las TIC. Revista educación en línea, Universidad Autónoma de México, 20 (3), 320-329.

De Pro Bueno, A.J. (2013). Enseñar procedimientos: por qué y para qué. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 73, 69-76.

Delletesse, M.I., Colasurdo, V., Goñi Capurro, M.J. y Wagner, C.C. (2017). XI Jornadas Nacionales y VIII Jornadas Internacionales de Enseñanza de la Química Universitaria, Superior, Secundaria y Técnica, Ciudad de Buenos Aires, Argentina.

Delletesse, M.I., Magariño, M., Mateo, C. y Eyler G.N. (2018). Jornadas de Innovación Educativa. Olavarría, Argentina.

Mendoza Bernal, M. I. (2014). El teléfono celular como mediador en el proceso de enseñanza – aprendizaje. Revista Omnia, 9-22.

Pontes, A. (2005) Aplicaciones de las TIC en la educación científca. Primera parte: funciones y recursos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(1), 2-18.

Raviolo, A. (2009) Recursos didácticos visuales en la clase de ciencias. II Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales, Un espacio para la reflexión y el intercambio de experiencias, La Plata, Argentina.

Rose, D.H. y Meyer, A. (2002). Teaching Every Student in the Digital Age: Universal Design for Learning. ASCD.

Yildrim Z., Ozden M. y Aksu M. (2001). Comparison of hypermedia learning and traditional instruction on knowledge acquisition and retention. The Journal of Education Research, 94(4), 207-214.

Acdlabs, Estructura del benceno recuperado el 18 de Julio de 2019 de http://4.bp.blogspot.com/-OQqcF-cMRZ4/T99lwqts9lI/AAAAAAAAAJA/M7YYBlUbLyE/s1600/benceno%2520tridimensional.gif

Acidos grasos recuperado el 18 de Julio de 2019 de https://biologiacampmorvedre.blogspot.com/2013/02/bloque-i_24.html

Chiralité et médicaments recuperado el 18 de Julio de 2019 de https://play.google.com/store/apps/details?id=com.miragestudio.drugs

Isomérie Z/E - Mirage recuperado el 18 de Julio de 2019 de https://play.google.com/store/apps/details?id=com.miragestudio.isomerze

University of Surrey, Mecanismo SN1 recuperado el 18 de Julio de 2019 de https://www.youtube.com/watch?v=JmcVgE2WKBE

University of Surrey, Mecanismo SN2 recuperado el 18 de Julio de 2019 de https://www.youtube.com/watch?v=h5xvaP6bIZI

WebMo recuperado el 18 de Julio de 2019 de https://play.google.com/store/apps/details?id=net.webmo.android.moledit

Published

2019-12-30

How to Cite

Delletesse, M. I., Nesprias, R. K., & Eyler, G. N. (2019). Technologies that contribute to the development of competences in Organic Chemistry. Educación En La Química, 25(02), 144–152. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/131

Issue

Section

DE INTERÉS

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)