Production and communication: an alternative proposal for evaluation at the university

Authors

  • María Soledad Islas Departamento de Química y Bioquímica, Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina
  • Nayla Jimena Lores Departamento de Química y Bioquímica, Universidad Nacional de Mar del Plata - División de Polímeros Biomédicos, INTEMA (UNMdP-CONICET), Mar del Plata, Argentina

Keywords:

productions, evaluation, rubrics, public communication of science

Abstract

In this work the implementation of an alternative evaluation proposal at the university is analyzed. We have proposed to the students to write a text with scientific content and a pre-established format that could later be disseminated outside the academic field as material for Public Communication of Science. They had to work in pairs and in virtual collaboration. The evaluation of the produced texts was carried out through rubrics. This work has aroused interest and productions with different degrees of compliance with the instructions were obtained. Through a survey, the opinions, and evaluations of the students about this proposal were collected. Finally, a single document was prepared with the texts of those who wished to participate. It was a positive experience for both teachers and students, to create a document under a Creative Commons-BY-NC 4.0 license, available on the internet, that can go out of the classroom and reach the community.

References

Anijovich R. y Cappelletti, G., (2017). La evaluación como oportunidad. Buenos Aires. Paidós

Araque Marín, P., Torijano Gutiérrez, S. A., y Arango Londoño, N. (2019). Diseño e implementación de rúbricas como instrumento de evaluación del curso de Química General e inorgánica para estudiantes de ingeniería. Revista EIA, 16(31), 131–143. https://doi.org/10.24050/reia.v16i31.1059

Brunner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid, Visor.

Ciriaco, A.S. (2021). Las publicaciones sobre la enseñanza del lenguaje químico en EDENLAQ. Revista Educación en la Química, 27 (2), 174-182. https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/56

García-Sanz, M.P. (2014). La evaluación de competencias en Educación Superior mediante rúbricas: un caso práctico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (1), 87-106. https://doi.org/10.6018/reifop.17.1.198861

Lupi, L., Islas, M.S. (2021). La pandemia como motor de innovación forzada: Una experiencia en Química Inorgánica en condiciones de ASPO. Educación en la Química, 27(01), 105–109. http://educacionenquimica.com.ar/ojs/index.php/edenlaq/article/view/24

Maggio, M. (2016). Enriquecer la enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Buenos Aires, Paidós.

Maggio, M. (2018). Reinventar la clase en la universidad. Buenos Aires, Paidós.

Maggio, M. (2021). Educación en pandemia. Buenos Aires, Paidós.

Monereo, C. y Pozo, J.I. (2003). La Universidad ante la nueva cultura educativa: enseñar y aprender para la autonomía. Editorial Síntesis. DOI: 10.13140/2.1.5069.2168

Pérez Gómez, A.I. (2017). Pedagogía para tiempos de perplejidad. De la información a la sabiduría. Rosario. Homo Sapiens ediciones.

Rivero, M.E., De Longhi, A.L., Bermudez, G.M.A. (2016). Enseñanza de habilidades cognitivo-lingüísticas en las clases de ciencias, ¿qué opinan los profesores? XII Jornadas Nacionales y VII Congreso Internacional de Enseñanza de la Biología Volver a las fuentes: La resignificación de la enseñanza de la Biología en aulas reales.

Sánchez-Santamaría, J., y Boroel Fernández, B.I. (2018). Función pedagógica de las rúbricas de evaluación en la promoción de procesos de aprendizaje exitoso en la educación superior. En López García, C., y Manso, J. (Eds.), Transforming education for a changing world. (pp. 147-158). Eindhoven, NL: Adaya Press.

Sardà, J.A. y Sanmartí Puig, N. (2000). Enseñar a argumentar científicamente: Un reto de las clases de ciencias. Enseñanza de las ciencias, 18 (3), 405-422.

Tenaglia, M., Bertelle A., Martínez, J.M., Rocha A., Fernández, M., Lucca G., Bustamante, A., Dillon, M.; Distéfano M.H. (2011). Determinación y evaluación de competencias asociadas a la actividad experimental. Revista Iberoamericana de Educación. 56(1) 1-14. DOI: 10.35362/rie5611556.

Published

2022-06-30

How to Cite

Islas, M. S., & Lores, N. J. (2022). Production and communication: an alternative proposal for evaluation at the university. Educación En La Química, 28(01), 28–41. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/36

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.