The Challenge of laboratory practices in teacher training in times of pandemic

Authors

  • Nora Raquel Nappa Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales. Universidad Nacional de San Juan
  • Susana Beatriz Pandiella Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales. Universidad Nacional de San Juan

Keywords:

laboratory practice, teacher training, virtual learning communiy

Abstract

The experience presented aims at the preparation and virtual conduct of the learning of laboratory practices in Organic Chemistry in Teacher Training during the suspension of the presence caused by COVID 19. A virtual work of the laboratory practical ones was carried out that would promote learning, allow to develop scientific skills and competences and encourage collaborative work at the same time as constituting, students and teachers in a virtual learning community. The realization of the virtual laboratory practices was carried out in three instances: Prelaboratory, Laboratory and Postlaboratory. The results that arise from the assessment instruments used (questionnaires, reports, Gowin's V) resulted in positive results, approving 80% of the students in the first instance and the rest in the recovery. Students were able to develop scientific skills, higher-order cognitive abilities and digital skills.

References

Cabero Almenara, J. (2006). Comunidades virtuales para el aprendizaje. Su utilización en la enseñanza. EDUTEC. Revista Electrónica de Tec-nología Educativa, 20, a053. https://doi.org/10.21556/edutec.2006.20.510

Cabero, J. y Llorente, M. del C. (2010). Comunidades virtuales para el aprendizaje. EDUTE., Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 34, a145. https://doi.org/10.21556/edutec.2010.34.419

Monereo, C. y Castelló, M. (1997). Las estrategias de aprendizaje. Cómo incorporarlas a la práctica educativa. Edebé.

Novak, J. y Gowin, D. (1988). Aprendiendo a Aprender. Martínez Roca.

Novak, J.D. (1991). Ayudar a los alumnos a aprender cómo aprender. En-señanza de las Ciencias, 9 (3), 215 - 228.

Onsurbe Belló, S. (27 de marzo de 2020). Comunidades Virtuales de Aprendizaje: pedagogías emergentes para el confinamiento (I). EDUCACIÓN 3.0. https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/comunidades-virtuales-de-aprendizaje/

Ramírez, S., Viera, L. y Wainmaier, C. (2010). Evaluaciones en cursos uni-versitarios de Química: ¿qué competencias se promueven? Revista Educación Química, 21(1), 16-21, http://www.revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/64449/56578

Rizo Rodríguez, M. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista MultiEnsayos, 6(12),2837. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117

Published

2022-06-30

How to Cite

Nappa, N. R., & Pandiella, S. B. (2022). The Challenge of laboratory practices in teacher training in times of pandemic. Educación En La Química, 28(01), 42–51. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/35

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)