High school chemistry teaching. Giving sense from paints and solvents

Authors

  • Isabel Aurora Velazquez Universidad Nacional de Río Negro. Área de Química. Sede Andina El Bolsón. Argentina.
  • María Gabriela Lorenzo Universidad de Buenos Aires-CONICET

Keywords:

didactic sequence, daily life, organic compounds, toxicity

Abstract

A set of seven activities specially designed to Chemistry teaching is presented here. These activities were thought by STS model at High School. “Paints & Solvents” was the chosen topic because its huge possibilities of subject-matter contents to be studied with it. The proposal also includes activities to produce unconventional paints sustainable with the environment. In this way, students were able to put their learning into practice.

References

Abuin, G., Niño Gómez, A. y Vorobey, A. (2002). Propuesta de Mejoramiento de la Reglamentación para la Protección de la Salud del Usuario. Pinturas, lacas y barnices. Ambiente ecológico, 82. Recuperado de: http://www.ambiente-ecologico.com/ediciones/2002/082_02.2002/082_Columnistas_GracielaAbuin.php3 Consultado el 12 de mayo de 2017

Casanova, M. A. (2006). Diseño curricular e innovación educativa. Madrid: La Muralla.

Farré, A. y Lorenzo, M. G. (2016). La ciencia y la tecnología entre el bien y el mal. Un debate para la formación ciudadana. Revista Internacional sobre Subjetividad, Política y Arte, 12 (3), 35-42.

Freire, P. (1997). Pedagogía da Autonomía. São Paulo: Paz e Terra.

Henjemühle, A. (2005). Subjetividad: el desafío de integrar el sujeto en la educación. Revista Lasallista de Investigación, 2 (1), 65-75. Antioquia. Colombia

Ibañez A. F. (2013). Pigmentos colorantes y tintes: una particular visión. Parte II. Revista Educación en la Química, 19 (2), 137-145.

Membiela, P. (1997). Una revisión del movimiento educativo Ciencia-Tecnología-Sociedad. Enseñanza de las Ciencias, 15 (1), 51-57.

Mercado, F. (1997). Contaminantes orgánicos volátiles. Introducción a la toxicología ambiental. Metepec: ECO, 299-313. Consulta: 13 de septiembre de 2017. http://www.bvsde.paho.org/bvstox/fulltext/toxico/toxico-04a18.pdf

Puente, C. y Ramaroson, R. (2006). Medición y análisis de los compuestos orgánicos volátiles en la atmósfera: últimas técnicas, aplicabilidad y resultados a nivel europeo. Revista ION, 19 (1), 43-47. Consulta: 15 de septiembre de 2017. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=342030277009

Porlán Ariza, R., Rivero García, A. y Martín del Pozo, R. (1997). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: Teoría, métodos e instrumentos. Enseñanza de las ciencias, 15 (2), 155-171.

Riveros Alcedo, R. G. (2017). Compuestos Orgánicos Volátiles (COVs) en la industria de pinturas y sus disolventes en Perú – Análisis de caso y estrategias de gestión ambiental y salud ocupacional (Tesis de Maestría). Pontificia Universidad Católica del Perú. Recuperado de: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/8838

Sbarato, D. y Sbarato, V. (2009). Contaminación del Aire. Córdoba: Encuentro Grupo Editor.

Published

2017-12-01

How to Cite

Velazquez, I. A., & Lorenzo, M. G. (2017). High school chemistry teaching. Giving sense from paints and solvents. Educación En La Química, 23(01), 73–89. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/224

Issue

Section

IDEAS PARA EL AULA

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>