Development of cognitive and metacognitive strategies associated with chemistry learning in engineering students

Authors

  • Fabián Buffa Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Lucrecia E. Moro Grupo de Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ingeniería, Facultad de Ingeniería, UNMDP, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.
  • Paola A. Massa Grupo de Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ingeniería, Facultad de Ingeniería, UNMDP, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.
  • Alejandra A. Fanovich Grupo de Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ingeniería, Facultad de Ingeniería, UNMDP, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.
  • Máximo Menna Grupo de Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ingeniería, Facultad de Ingeniería, UNMDP, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.
  • Vanesa Fuchs Grupo de Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ingeniería, Facultad de Ingeniería, UNMDP, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.
  • Daniela García Nuñez Grupo de Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ingeniería, Facultad de Ingeniería, UNMDP, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.

Keywords:

learning, self-regulation, students, engineering

Abstract

This work investigates the degree of development of cognitive and metacognitive strategies (EC&M) associated with the learning of Chemistry in engineering students, through an ex post facto study. The instrument used, adapted from the motivation and learning strategies questionnaire (MSLQ), was administered to 20 incoming students, in 2019, and then in the 2nd year in the Organic Chemistry subject. Statistical analysis of the responses revealed an increase in the use of EC&M, although these were not deliberately taught. The results are encouraging regarding the development of EC&M, since the trend is a decrease in the use of skills associated with repetition and recall, in pursuit of an increase in the use of strategies linked to greater information processing, before which the need arises to include them in the purposes of the subjects as competencies to be taught.

References

Arias Barahona, R. y Aparicio, A. S. (2020). Conciencia metacognitiva en ingresantes universitarios de ingeniería, arquitectura y ciencias aeronáuticas. Propósitos y Representaciones, 8(1), e272.

Burón, J. (1996) Enseñar a aprender: Introducción a la metacognición. Ediciones Mensajero.

Capote León, G. E., Rizo Rabelo, C. N. y Bravo López, C. G. (2017). La autorregulación del aprendizaje en estudiantes de la carrera Ingeniería Industrial. Universidad y Sociedad, 9(2), 44-10.

CONFEDI (Consejo Federal de Decanos de Ingeniería). (2018). Propuesta de estándares de segunda generación para la acreditación de carreras de Ingeniería en la República Argentina “Libro Rojo de CONFEDI”, Ed. Roberto Giordano Lerena y Sandra Cirimelo, Universidad Fasta Ediciones.

Correia Barreiro, S. y Bozuttí, D. F. (2017). Desafíos y dificultades en la enseñanza de la ingeniería a la generación Z: Un caso de estudio. Propósitos y Representaciones, 5(2), 127-183.

Curione, K., Huertas, J. A., Ortuño, V., Gründler, V. y Píriz, L. (2019). Validación del bloque de estrategias de aprendizaje del MSLQ con estudiantes universitarios uruguayos. Revista Interamericana De Psicología, 53(1), 66–80.

Díaz, R. y Agustín, N. (2018). La autorregulación académica en los estudiantes de las carreras de ingeniería civil, en ciencias y sistemas e industrial del Centro Universitario de Oriente–Cunori-. Revista Ciencia Multidisciplinaria CUNORI, 2(1), 29-34.

Falicoff, C. B., Odetti, H. S. y Domínguez Castiñeiras, J. M. (2014) Competencia científica de estudiantes que ingresan y egresan de la Universidad. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 133-154.

García, A. (2008). Incidencia de un enfoque basado en la autonomía de aprendizaje en la adquisición del inglés. Donostia: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.

Inzunza, B., Pérez, C., Márquez, C., Ortiz, L., Marcellini, S. y Duk, S. (2018). Estructura Factorial y Confiabilidad del Cuestionario de Motivación y Estrategias de Aprendizaje, MSLQ, en estudiantes universitarios chilenos de primer año. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica, 2(47), 21-35.

Kanobel, M. C. y Arce, A. S. (2019). Aula invertida en cursos de carreras STEM: motivación y desempeño académico de los estudiantes. En: N. Moreno Cáceres. (Coomp.). Educación STEM/STEAM: Apuestas hacia la formación, impacto y proyección de seres crítico, 40-55. Bogotá: Compensar Unipanamericana Fundación Universitaria.

Melián, J. A. M. y Martín-Gutiérrez, J. (2018). Influencia de la motivación en los enfoques de aprendizaje de los estudiantes de arquitectura al usar objetos de aprendizaje digitales. Etic@ net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 18(2), 216-244.

Miná, V., Silvestre, M. y Otero, L. (2021). Aprendizaje autorregulado en estudiantes de ingeniería: estrategias de gestión de recursos pedagógicos. Anales (Asociación Física Argentina), 32(1), 32-38.

Monereo, C. (coord.), Castelló, M., Clariana, M., Palma, M., Pérez, M. L. (1994). La enseñanza y el aprendizaje de estrategias. Formación del profesorado en estrategias de aprendizaje. Barcelona: Graó.

Monereo, C. y Clariana, M. (1993). Profesores y alumnos estratégicos: Cuando aprender es consecuencia de pensar. Madrid: Pascal.

Monereo, C. (1997). Las estrategias de aprendizaje. Barcelona: Ed. Edebé.

Pintrich, P. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. En: M. Boekaerts, P. R. Pintrich y M. Zeidner (Ed.). Handbook of Self-regulation, 451-502. San Diego: Academic Press.

Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T. y McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning.

Pozo, J., Scheuer, N., Pérez, M., Mateos, M., Martin, E. y de la Cruz, M. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Editorial Grao.

Rodríguez, S., Valle, A. y Núñez, J. C. (2014). Enseñar a aprender. Estrategias, Actividades y Recursos Instruccionales. Madrid: Pirámide.

Rojas-Ospina, T. y Valencia-Serrano, M. (2021). Estrategias de autorregulación de la motivación de estudiantes universitarios y su relación con el ambiente de clase en asignaturas de matemáticas. Acta Colombiana de Psicología, 24(1), 47-62.

Streit, M. y Gehlenborg, N. (2014). Bar charts and box plots. Nature methods, 11(2), 117.

Published

2022-12-26

How to Cite

Buffa, F., Moro, L. E., Massa, P. A., Fanovich, A. A., Menna, M., Fuchs, V., & García Nuñez, D. (2022). Development of cognitive and metacognitive strategies associated with chemistry learning in engineering students. Educación En La Química, 28(02), 111–122. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/39

Issue

Section

Investigación en didáctica de la Química

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.