The university and the medium level. the previous contents necessary for college careers in experimental sciences

Authors

  • Miriam Gladys Acuña Universidad Nacional de Misiones. Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales. Argentina.
  • Griselda Marilú Marchak Universidad Nacional de Misiones. Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales. Argentina.
  • Gladis Edith Medina Universidad Nacional de Misiones. Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales. Argentina.
  • Alicia Jeannette Baumann Universidad Nacional de Misiones. Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales. Argentina.

Keywords:

juridictional curricular design, minimum contents, admission modules, study plan, university

Abstract

Based on the contents presented in the entry modules corresponding to the sciences: Chemistry, Physics, Mathematics and Biology for the Biochemistry, Pharmacy and Bachelor of Genetics careers, in Facultad de Ciencias Exactas, Químicas y Naturales of the Universidad Nacional de Misiones, the relationships between the contents of the previous stage (middle level), those incorporated in the specific entry booklets and those addressed in the programs of the subjects corresponding to the sciences studied that are taught in the first year for the different careers. The results found demonstrate that students arrive insufficiently prepared in a variety of contents, which is why the authorities will be suggested to adapt the entry modules and deepen the contents to avoid delays in academic trajectories.

References

Acuña, M. G. y Lorenzo, M. G. (2015). Factores asociados al rendimiento académico de los alumnos de Licenciatura en Genética de la Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales de la Universidad Nacional de Misiones, su relación con el aprendizaje de Química. Educación en la Química, 21(1), 54-60. https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/issue/view/53

Acuña, M. G., Medina, G. E., Marchak, G. M. y Baumann, A. J. (2019). Avances en la descripción del sistema de ingreso y del acompañamiento tutorial en la Facultad de Ciencias Exactas, Químicas y Naturales (Universidad Nacional de Misiones). Revista la Rivada, 7(12), 26-34. http://larivada.com.ar/index.php/numero-12/dossier/204-avances-en-la-descripcion-del-sistema-de-ingreso

Acuña, M. G., Lacy, A. S., Medina, G. E., Marchak, G. M. y Baumann, A. J. (2021). La persistente incertidumbre de los estudiantes universitarios. En: A. Pesa y G. I. Aparicio (Coomp.) Libro de actas IPECyT 2020. (pp 471-478). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: EdUTecNe.

Acuña, M. G., Medina, G. E., Marchak, G. M., Baumann, A. J. (2020). Las fortalezas y debilidades manifiestas de estudiantes de primer año y sus trayectorias académicas. En: A. Pesa y G. I. Aparicio (Coomp.) Libro de actas IPECyT 2020. (pp. 479-485). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: EdUTecNe.

González Tirados, R. M. (1984). Análisis de las causas del fracaso escolar en la Universidad Politécnica de Madrid. Madrid: CIDE.

Lavado Montes, I. y Rama, C. (2006). Repitencia y Deserción universitaria en América Latina. Colección Gestión Universitaria. Alfabeta Artes Gráficas. https://cinda.cl/wp-content/uploads/2006/05/repitencia-y-desercion-universitaria-en-latinoamerica.pdf

Resolución 472/18. (Consejo Directivo Facultad de Ciencias Exactas, Químicas y Naturales). Programa de Ingreso 2019 para la FCEQyN. https://www.fceqyn.unam.edu.ar/consejo-directivo/actas-y-resumenes-de-sesiones-c-d/

Resolución 638/11 (Ministerio de Cultura, Educación, Ciencia y Tecnología. Subsecretaría de Educación. Gobierno de la provincia de Misiones). Diseño curricular Ciclo básico común, secundario obligatorio. 07 de diciembre de 2011.

Resolución 048/13 (Ministerio de Cultura, Educación, Ciencia y Tecnología. Subsecretaría de Educación. Gobierno de la provincia de Misiones). Diseño curricular orientado. Tomo I y Tomo II.

Published

2025-01-22

How to Cite

Acuña, M. G., Marchak, G. M., Medina, G. E., & Baumann, A. J. (2025). The university and the medium level. the previous contents necessary for college careers in experimental sciences. Educación En La Química, 31(01), 53–62. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/253

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)