Acid rain in context: a didactic proposal with STS approach

Authors

  • Ana V. Basso Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Químicas. Córdoba. Argentina.
  • M. Gabriela Lorenzo Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. CONICET. CABA. Argentina.

Keywords:

acid rain, STS, chemistry, biology, interdisciplinary activity

Abstract

The design of a didactic proposal on the problem of acid rain is presented from a STS approach, for the general chemical subject in the training course of biology professors. The proposal consists of a sequence of five interdisciplinary activities that include the explicitation of previous ideas, the analysis of texts, work with different representational systems (graphics, chemical formulas, satellite images) and experimental practice. It is expected that this proposal will favor the appropriation of scientific knowledge and socio-environmental commitment.

References

Acevedo-Díaz, J. A. (2004). Reflexiones sobre las finalidades de la enseñanza de las ciencias: educación científica para la ciudadanía. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 1(1), 3-16.

Olivé Morett, L., Argueta Villamar, A. y Puchet Anyul, M. (2018). Interdisciplina y transdisciplina frente a los conocimientos tradicionales, Revista CTS, 38 (13), 135-153.

Brown, T., LeMay, E., Bursten, B. y Burdge, J. (2004). Química. La Ciencia Central. (9a. ed.) México: Pearson Educación.

Comisión Nacional de Actividades Espaciales [CONAE] (2017). Pronóstico experimental WRF-CHIMERE - EDGAR. Recuperado el 20 de junio de 2018 en: http://meteo.caearte.conae.gov.ar/

De Jong, O. (2011). La enseñanza para el aprendizaje basado en problemas: el caso de los trabajos prácticos abiertos. Educación en la Química, 17(1), 3-14. Recuperado el 3 de septiembre del 2018 en: http://www.adeqra.com.ar/index.php/institucional/numerosanteriores/204-vol-17-no-1-2011

Garritz, A., Dos Santos, B. F., y Lorenzo, M. G. (2015). Science-Technology-Society as a feasible paradigm for the relevance of chemistry education in emerging countries. In: Ingo Eilks y Avi Hofstein (Eds.), Relevant Chemistry Education (pp. 241-261). Rotterdam: Sense Publishers.

Gardner, H. (1998). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.

Johnstone, A. (1993). The development of Chemistry teaching. Journal of Chemical Education, 70 (9), 701-705.

González, S. B. (2015). La enseñanza de conceptos básicos de física cuántica para un aprendizaje significativo del modelo atómico actual. Disertación doctoral no publicada, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Tandil, Argentina. Disponible en: www.ridaa.unicen.edu.ar/xmlui/

Lorenzo, M. G. y Farré, A. S. (2016). La ciencia y la tecnología entre el bien y el mal Un debate para la formación ciudadana, Aesthethika, International Journal on Subjectivity, Politics and the Arts, 12(3), noviembre, 35-42. Disponible en: http://aesthethika.org/IMG/pdf/33-40_farre-lorenzo_que_es_lo_mejor_para_todos.pdf

Lorenzo, M. G., Farré, A. S. y Rossi, A. M. (2018). La formación del profesorado universitario de ciencias. El conocimiento didáctico y la investigación científica, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(3), 3603.

Ortega, M. L. (2002). Una propuesta para el análisis de las imágenes científicas en la formación del profesorado: una aproximación socioepistemológica. Investigación y Desarrollo, 10(1), 76-99.

Pozo, J. I. (1999). Más allá del cambio conceptual: el aprendizaje de la ciencia como cambio representacional. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 17(3), 513-520.

Pozo, J.I. y Gómez Crespo, M. A. (1998). Aprender y enseñar ciencia. Del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Madrid: Morata.

Velázquez, I. A. y Lorenzo, M. G. (2017). Enseñando química con significado en secundaria a partir de pinturas y disolventes, Educación en la Química, 23(1 y 2), 73-89.

Pintrich, P. R. (2002). The Role of Metacognitive Knowledge in Learning, Teaching, and Assessing, Theory into Practice. 41(4), pp. 219-225.

Van Velzen, J. (2016). Metacognitive Learning. Advancing Learning Process, XII, Berlín: Springer.

Published

2018-12-30

How to Cite

Basso, A. V., & Lorenzo, M. G. (2018). Acid rain in context: a didactic proposal with STS approach. Educación En La Química, 24(02), 155–168. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/205

Issue

Section

IDEAS PARA EL AULA

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.