Nature of science in students at social risk context in the southern neighborhood of Ciudad Autónoma de Buenos Aires

Authors

  • Paula Magalí Leales Universidad de Buenos Aires, Escuela Técnica, Departamento de Ciencias Naturales. Av. Coronel Roca 4801, CABA.
  • César Nahuel Moya 2Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica, Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica. Junín 954, CABA.
  • Ignacio J. Idoyaga Universidad de Buenos Aires, Escuela Técnica, Departamento de Ciencias Naturales. Av. Coronel Roca 4801, CABA. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica, Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica. Junín 954, CABA.

Keywords:

nature of science, science education, secondary school, social vulnerability contexts, semantic fields

Abstract

A pilot and exploratory study is presented with the objective of relieving and beginning to document the Nature of Science, which condition in 75 students from the first year of Escuela Técnica de la Universidad de Buenos Aires. The rehearsed methodology, framed in a qualitative-quantitative approach, was inspired in that of semantic networks as well as enriched by no-participant observation. For the analysis of data, the calculus of absolute frequencies and a search for contingencies were resorted to. The results allowed to construct six semantic groups and enabled to put in evidence the perception of science as a high cognitive demand activity under a socio historical character. The avoidance of the dissociation between science, technology and the discursive episodes which refer to a plastic representation, contrary to the traditional rigid image of how science is conceived, is of deep importance. The conclusions highlight the adequacy of the proposed methodology and the pertinence of every study, regarding this line in social vulnerability contexts.

References

Adúriz Bravo, A. (2001). Integración de la epistemología en la formación del profesorado de ciencias (tesis doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona, España. Recuperado el 28 de septiembre de 2018 de: https://tesisenred.net/handle/10803/4695

Adúriz Bravo, A. (2005). ¿Qué naturaleza de la ciencia hemos de saber los profesores de ciencias?: Una cuestión actual de la investigación didáctica. Tecné, Episteme y Didaxis, Número extraordinario, 23-33.

Adúriz-Bravo, A. (2011). Las Ciencias Naturales en Educación Básica: formación de ciudadanía para el siglo XXI. Cuauhtémoc: México, D.F. Dirección General de Censos y Estadísticas (2018). Recuperado de http://www.estadisticaciudad.gob.ar.

Farré, A. y Lorenzo, G. (2018). ¿Cómo elegir un libro de texto para nuestras clases teniendo en cuenta la naturaleza de la ciencia? En G. Lorenzo, H. Odetti H. y A. Ortolani (Eds.). En Comunicando la ciencia (pp. 81-106). Santa Fe: Ediciones UNL.

Fernández, I., Gil, D., Carrascosa, J., Cachapuz, A. y Praia, J. (2002). Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 477-488.

Garritz, A. (2006). Naturaleza de la ciencia e indagación: cuestiones fundamentales para la educación científica del ciudadano. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 127-152.

Guisasola, J. y Morentin, M. (2007). ¿Comprenden la naturaleza de la ciencia los futuros maestros y maestras de Educación Primaria? Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, 6(2), 246–262.

Meinardi, E. (2016). Comunidades de práctica profesional del profesorado para una educación en ciencias en escuelas inclusivas. Educação em Foco, 21(1), 65-77.

Noriega, J., Pimentel, C. y Batista, F. (2005) Redes semánticas: aspectos teóricos, técnicos, metodológicos y analíticos. Ra Ximhai, 1(3), 439-451.

Published

2018-12-30

How to Cite

Leales, P. M., Moya, C. N., & Idoyaga, I. J. (2018). Nature of science in students at social risk context in the southern neighborhood of Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Educación En La Química, 24(02), 115–125. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/201

Issue

Section

PARA REFLEXIONAR

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)