Stories of Chemistry and society

Presented at the IV Conference on Teaching and Research in Chemistry Teaching

Authors

  • Liliana Lacolla Profesorado en Química. Instituto Superior Joaquín V. González.
  • Aldana Martín Profesorado en Química. Instituto Superior Joaquín V. González.
  • Vanina Tedesco Profesorado en Química. Instituto Superior Joaquín V. González.
  • Leila Rodríguez Profesorado de Química Facultad de Ciencias Exactas y Naturales (UBA)
  • Silvia Brandariz Profesorado en Química. Instituto Superior Joaquín V. González

Keywords:

teaching, chemistry in context, gender and society

Abstract

This article presents the debates that emerged in a Round Table that puts on the table for discussion the idea that it is possible and necessary to propose a Science Teaching that shows Science as a human activity, carried out by people who have worked and they work in institutions framed in a socio-historical context that conditions them. For them, issues related to society, gender issues and social debates that should be incorporated into the classroom are analyzed, framing the scientific knowledge that is intended to be imparted. In particular, questions related to the Teaching and Learning of Chemistry are raised 150 years after the presentation in society of Mendeleev's Periodic Table. It is proposed here that revealing scientists with their uncertainties, passions and interests is also understanding the social nature of science and its relationship with other aspects of culture.

References

Aduriz-Bravo, A. (2014). La historia de la ciencia en la enseñanza de la naturaleza de la ciencia: Maria Skłodowska-Curie y la radiactividad,

Revista Educació Química, 16.

Angelini, M. y col. (2006). Temas de química general. Buenos Aires: Editorial EUDEBA.

Berthelot, M. (1890). La revolution Chimique, Lavoisier. Paris: Editeur208 | Educación en la Química en Línea, Vol. 25 Nº 2, pp 199-209, 2019 Felix Alcan.

Brescia, F. (1970). Fundamentos de química: Métodos de laboratorio químico. México: Centro Regional de Ayuda Técnica, Agencia para el

Desarrollo Internacional (AID).

Brown, T. L., y Hernández, A. R. (2014). Química: La ciencia central. México: Pearson Educación.

Bruni, G., Levi, G. R. y Rollier, M. A. (1964). Química general. México: Unión Tipográfica Editorial Hispano Americana.

del Puerto Rodríguez, A., Tamayo, S., Palacio Estrada, E. (2014). Efectos de los plaguicidas sobre el ambiente y la salud. Revista Cubana de

Higiene y Epidemiología. Instituto Nacional de Higiene, Epidemiología y Microbiología (INHEM). La Habana, Cuba.

Errea, M. y otros (2011). La química subyacente al cultivo de soja. Un balance necesario entre el beneficio económico y la preservación

del ambiente. En Química y Civilización. Buenos Aires: Asociación Química Argentina.

Katz, M. (2011). Mujeres en la ciencia: Marie Anne Pierrette Paulze Lavoisier; en Química y Civilización. Buenos Aires: Asociación

Química Argentina.

Katz, M. (2011). La química y sus contextos: El caso Fritz Haber en Química y Civilización. Buenos Aires: Asociación Química Argentina.

Kaufman, T. (2011). Jugando al solitario con los naipes del creador en Química y Civilización. Buenos Aires: Asociación Química Argentina.

Lacolla, L., Di Giacomo, M.A. (2015). Enseñanza de Química con enfoque QTS (Química, Tecnología y Sociedad) en X Jornadas Nacionales y VII

Jornadas Internacionales de Enseñanza de la Química Universitaria, Superior, Secundaria y Técnica. 6 al 10 de Octubre de 2015. Buenos

Aires: Asociación Química Argentina. Libro de Resúmenes.

Lewis, John R. (1979). Química Elemental. México: Compañía Editorial Continental.

Porter, R. (2003). The Cambridge history of science, Volume 4: The Eighteenth Century. Cambridge University Press.

Román Polo, P. (2002). El profeta del orden químico. Madrid: Nivola Libros y Ediciones.

Santos, W. L. P. (2007). Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, 12(36), pp. 474-550.

Tévez, H., dos Santos Afonso, M. (2011). Degradación y movilidad de los agroquímicos en suelos y aguas naturales. Casos de estudio en Argentina. En Química y Civilización. Buenos Aires: Asociación Química Argentina.

Thorpe, T. E. (1902). Essays in historical chemistry. London: Macmillan

Vinyals, L. (2013). Transgénicos, mirada desde la ética. Revista Soberanía Alimentaria Biodiversidad y Culturas. Barcelona. Disponible en https://www.soberaniaalimentaria.info/publicados/numero-13/413-transgenicos-mirada-desde-la-etica. Última consulta Octubre 2019

Young, A. (1792). Travels in France during the years 1787, 1788 and 1789. George Bell y Sons. Londres. Disponible en https://oll.libertyfund.org/titles/young-arthur-youngs-travels-in-france-during-theyears-1787-1788-1789 Ultima consulta Octubre 2019

Yunta E. R. (2010). Reflexión bioética sobre el uso de organismos genéticamente modificados. Bioethikos, 4(2), 222–227. Disponible en

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3173775/ Última consulta Octubre 2019

Páginas web consultadas:

Documento del Observatorio de las Empresas Transnacionales (OET) de FOCO – Foro Ciudadano de Participación por la Justicia y los Derechos Humanos, sobre el sector agrario; ¨Glifosato y Transgénicos en el mundo, el caso argentino y las consecuencias sobre la salud¨. https://www.ecoportal.net/temas-especiales/contaminacion/glifosato_y_transgenicos_el_caso_argentino_y_las_consecuencias_sobre_la_salud/

Sitio web de Greenpeace. https://www.greenpeace.org/argentina/

Sitio web de Monsanto. https://monsanto.com/company/locations/argentina/

Sitio web de la Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es

Blog de educación científica El Tamiz https://eltamiz.com/ Consultado en Septiembre de 2019.

La nube verde tomado del Blog Mujeres con ciencia , sección Ciencia y más https://mujeresconciencia.com/. Consultado en Septiembre de

Published

2019-12-30

How to Cite

Lacolla, L., Martín, A., Tedesco, V., Rodríguez, L., & Brandariz, S. (2019). Stories of Chemistry and society: Presented at the IV Conference on Teaching and Research in Chemistry Teaching. Educación En La Química, 25(02), 199–209. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/152

Issue

Section

INFORMACIONES Y NOVEDADES

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.