Methodology of directed teaching in virtual classroom: results about applied in general and inorganic Chemistry

Authors

  • Paola N. Esteves Universidad Nacional del Comahue. Facultad de Ingeniería - IITCI (CONICET). Provincia de Neuquén, Argentina.
  • Micaela A. Sánchez Universidad Nacional del Comahue. Facultad de Ciencias Agrarias. Provincia de Río Negro, Argentina.
  • David H. Riquelme Universidad Nacional del Comahue. Facultad de Ingeniería - IITCI (CONICET). Provincia de Neuquén, Argentina.

Keywords:

virtual methodology, directed teaching, Chemistry learning

Abstract

The learning of Chemistry can be a tough process for university students, due to lack of interest for this discipline and difficulties associated with students’ conceptions and the scientific contents. In addition to this, we have to come across with problems of virtual modaly in pandemic times. In this work, an innovate proposal is presented, focus on a learning methodology of directed teaching so as to approach the contents of the General e Inorganic Chemistry syllabus for the future agronomist engineers. Through this methodology, it was possible to follow every student trajectory in order to analyze the learning process and evaluate is effectiveness. Moreover, this work suggests using it as a learning-teaching tool, in virtual modality, specially for Chemistry subjects in engineering course of studies.

References

Ausubel, D.P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. Ed. Trillas. México.

Andrade Gamboa, J., Corso, H. L. y Severino, M.E. (2009). Química atractiva en un ingreso a la Universidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(3), 423-439

Collazo, S.E., Corso, H.L. y Andrade Gamboa, J. (2005). Posibles causas del fracaso de los estudiantes universitarios. Desde la Patagonia (Difundiendo saberes), 6, 6-13.

Pedrinaci, E. (2012). El ejercicio de una ciudadanía responsable exige disponer de cierta competencia científica. En E. Pedrinaci (Coord.), A. Caamaño, P. Cañal, y A. de Pro, El desarrollo de la competencia científica: 11 ideas clave, (pp. 15-38). Graó.

Pintó, R. (2011). Las tecnologías digitales en la enseñanza de la Física y de la Química. En A. Caamaño, J. Ametller, P. Cañal, D. Couso, J. R.

Gallástegui, M. P. Jimenez-Aleixandre, N. Sanmartí (Eds.), Didáctica de la Física y la Química. (pp. 169-192). Graó. España.

Rivera, K. A. (2004). Un modelo de enseñanza-aprendizaje virtual: análisis, diseño y aplicación en un sistema universitario mexicano.(Tesis de doctorado Universidad de Granada.) https://www.semantics-cholar.org

Sangra, A., Guardia, L., Mas, X., y Girona, C. (2005). Los materiales de aprendizaje en contextos educativos virtuales. Pautas para el diseño tecnopedagógico. UOC. Barcelona.

Published

2020-12-30

How to Cite

Esteves, P. N., Sánchez, M. A., & Riquelme, D. H. (2020). Methodology of directed teaching in virtual classroom: results about applied in general and inorganic Chemistry. Educación En La Química, 26(02), 297–302. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/95

Issue

Section

ENSEÑANZA DE LA QUÍMICA DURANTE LA PANDEMIA

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.