The teaching strategies in Natural Sciences during the social preventive and compulsory isolation due to COVID-19 PANDEMIC and the development of the Scientific Competence
Keywords:
Teaching strategies, Natural Sciences, Scientific competence, COVID-19 pandemicAbstract
A mixed investigation of exploratory-descriptive design is presented, where the implemented strategies for the teaching of disciplines in the Natural Sciences during the social preventive and compulsory isolation, and their relationship with the promotion of the development of capacities related to the scientific competence emphasizing the ability to explain phenomena scientifically are analyzed. The pedagogical guides implemented in the Basic Cycle of a suburban secondary school in San Juan (Argentina) are considered for this analysis. It is observed that most of the strategies are linked to the memory, selection, and application of scientific knowledge. The activities proposed in all the subjects are of low cognitive demand and of similar complexity, without giving the possibility for the students to raise questions, hypotheses and to test results. We think that instances of teacher training are necessary to reflect on the development of the Scientific competence.
References
Adúriz Bravo, A. (2012) Competencias metacientíficas escolares dentro de la formación del profesorado de ciencias. En Badillo, E., García, L., Marbá, A. y Briceño, M. (Coords.). El desarrollo de competencias en la clase de ciencias y matemáticas, 43–67. Universidad de Los Andes.
Anijovich, R. y Mora, S. (2010) Estrategias de enseñanza. Otra mirada del quehacer en el aula. AIQUE Educación.
Anijovich, R. (2020) ¿Cómo sabemos que nuestros estudiantes están aprendiendo? Ciclo de Conferencias 2020. Profesorado Instituto del Rosario. [Archivo de video] Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=JQ-OycDX1O4
Busquets, T., Silva M. y Larrosa, P. (2016) Reflexiones sobre el aprendizaje de las ciencias naturales: Nuevas aproximaciones y desafíos. Estudios pedagógicos, 42 (Especial), 117-135. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v42nespecial/art10.pdf
Castro, A. y Ramírez, R. (2013). Enseñanza de las Ciencias Naturales para el desarrollo de competencias. Amazonia Investiga, 2(3), 30-53. https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/download/646/607/
Decreto de Necesidad de Urgencia 260-APN de 2020 [Presidencia de la Nación Argentina]. Por el cual el Presidente de la Nación Argentina establece emergencia sanitaria en la Nación Argentina a causa de Coronavirus (COVID-19). 12 de marzo del 2020.
Dussel, I. y Terigi, F. (2020). Mesa panel El desafío político de continuar enseñando con sentido inclusivo. Las prácticas en contextos de distanciamiento. Jornadas de Formación Docente. [Archivo de video] Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=pZYGWi7nHQM
Furman, M. (2020). Aprender en casa en tiempos de coronavirus. Universidad de San Andrés. 30 de marzo de 2020. [Archivo de video] Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=YK7FStaER7w
García Hernández, I. y De la Cruz Blanco, G. (2014). Las guías didácticas: recursos necesarios para el aprendizaje autónomo. EDUCENTRO, 6(3), 162-175. http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/378
García Arterio, L. (2014) La Guía Didáctica. Contextos Universitarios Mediados,14(5),1-8. ISSN: 2340-552X.
Gellon, G., Rosenvasser Feher, E., Furman, M. y Golombek, D. (2018). La Ciencia en el Aula. Siglo XXI.
Gutiérrez Tapias, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar. Su relación con el desarrollo emocional y "Aprender a aprender". Tendencias Pedagógicas, 31, 83-96. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/tp2018.31.004
OCDE (2017) Marco de evaluación y Análisis de PISA para el desarrollo: Lectura, Matemáticas y Ciencias. [Versión preliminar). OECD. https://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/ebook%20-%20PISA-D%20Framework_PRELIMINARY%20version_SPANISH.pdf
Pimienta Prieto, J. (2012) Estrategias de enseñanza-aprendizaje. Docencia Universitaria basada en competencia. Pearson Educación.
Resolución 108-APN-ME de 2020. [Ministerio de Educación de la Nación Argentina]. Por la cual se establece la Suspensión de clases presenciales en todos los niveles. 15 de marzo de 2020.
Resolución 631-ME de 2020. [Ministerio de Educación de la Provincia de San Juan]. Por la cual el Ministerio de Educación de la provincia, habilita las Guías Pedagógicas para la Formación General y Científico-Tecnológica de la provincia. 16 de marzo del 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María de los Ángeles Bizzio, Susana Beatriz Aguilar, Raúl Adolfo Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.