From formal teaching to remote emergency education. Challenge during the Biological Chemistry practices

Authors

  • Gladis Edith Medina Cátedra de Química biológica. Facultad de Ciencias Exactas, Químicas y Naturales. Universidad Nacional de Misiones. Posadas, Misiones, Argentina.

Keywords:

remote education, emergency, practical activities, Biological Chemistry

Abstract

This work presents the experience of remote emergency education in the face of Social, Preventive and Compulsory Isolation. The changes introduced to develop an abstract theme of the practical classes of Biological Chemistry in the Pharmacy and Biochemistry careers of the Faculty of Exact, Chemical and Natural Sciences of the National University of Misiones are explained. In principle, adjustments were made to the didactic materials, new forms of communication between teachers and students were adopted, and evaluation was established using virtual classroom instruments. The practices were adapted to the new paradigm of training judicious professionals who can solve real problem situations unthinkable in other circumstances.

References

Acuña M. G., Marchak G. M., Medina G. E., Baumann A. J. y Lorenzo M. G. (2018). Descripción y análisis de las guías para las experiencias de laboratorio de química. Su influencia en la construcción de conocimientos. Educación en la Química, 24(1), 24-36.

Argentina. Boletín oficial de la República Argentina. Aislamiento Social, Preventivo y Obligatorio. (2020). Recuperado el 20 de marzo de https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/227042/20200320

Hernández C. (2020). Estrategia para promover el aprendizaje activo de las ciencias a distancia. Recuperado el 17 de mayo de [Webinar]. CIAEC FFyB Youtube. https://youtu.be/XKakgWU5aag

Lorenzo, M. G. (2017). Enseñar y aprender ciencias. Nuevos escenarios para la interacción entre docentes y estudiantes. Educación y Educadores, 20(2), 249–263. https://doi.org/10.5294/edu.2017.20.2.5

Lorenzo, M. G. (2018). Los contenidos de ciencias naturales en la enseñanza universitaria: especificidad, abstracción y orientación profesional. Aula Universitaria, 19. https://doi.org/10.14409/au.v0i19.6709

Pozo, J. I. (2017). Learning beyond the body: from embodied representations to explicitation mediated by esternal representations / Aprender más allá del cuerpo: de las representaciones encarnadas a la explicitación mediada por representaciones externas. Journal for the Study of Education and Development, 40(2), 219-276. https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1306942

Sánchez, G. H., Odetti, H. S., y Lorenzo, M. G. (2017). La práctica docente en el laboratorio universitario y el conocimiento didáctico del contenido de química inorgánica. Enseñanza de las ciencias, N° Extraordinario, 183-190.

Talanquer, V. (2020). Lecciones de Pandemia, aprendizajes, frustraciones e imperativos educacionales. Recuperado el 13 de junio de 2021 de [Webinar]. CIAEC FFyB. https://youtu.be/EP-a7j6PdC4

Published

2021-12-29

How to Cite

Medina, G. E. (2021). From formal teaching to remote emergency education. Challenge during the Biological Chemistry practices. Educación En La Química, 27(02), 238–243. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/66

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.