Human physiology applied to the teaching of bioinorganic chemistry

Authors

  • Andrea Fellet Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica. Instituto de Química y Metabolismo del Fármaco (IQUIMEFA, UBA-CONICET), Cátedra de Fisiología. Buenos Aires, Argentina.
  • Marisa Repetto Universidad de Buenos Aires. Facultad de Farmacia y Bioquímica, Cátedra de Química General e Inorgánica; Instituto de Bioquímica y Medicina Molecular Prof. Alberto Boveris (IBIMOL, UBA-CONICET). Buenos Aires, Argentina.

Keywords:

teaching, chemistry, physiology, hormesis, bioelements, interdisciplinarity

Abstract

Of the elements in the Periodic Table, at least 27 are present in living organisms and fulfill a biological function. These elements are called bioelements. The objective of this work is to propose as a pedagogical tool the approach to the study of bioinorganic chemistry related to its chemical behavior with physiological and/or patho-physiological processes. Bibliographic data and results of the teachers' research are used: biochemical reactions, biomarkers of stress and oxidative damage, redox reactions, formation, effect of reactive oxygen and nitrogen species on organs, tissues and subcellular organelles, cellular respiration, inflammatory processes and effect on blood pressure, cardiorespiratory and renal systems. The results are measured through the degree of participation, consultations and anecdotes that students share in class. This strategy allows to relate and integrate contents of two subjects with a view to the Pharmacy and Biochemistry professions.

References

Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Buenos Aires: Paidós.

Blanco, A., España, E., Rodríguez, F. (2012). Contexto y enseñanza de la competencia científica. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 70, 9-18.

Caamaño, A. (2012). ¿Cómo introducir la indagación en el aula? Los trabajos prácticos investigativos. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 70, 83-91.

Casas, J. S., Moreno, V., Sánchez, A., Sánchez, J. L., Sordó, J. (2002). Química Bioinorgánica. Madrid: Síntesis.

Chacón Corzo, M. A., Chacón C. T., Alcedo S., Yesser, A. (2012). Los proyectos de aprendizaje interdisciplinarios en la formación docente. Revista Mexicana de Investigación educativa, 17(54), 877-902.

Dávila, S. (2000). El aprendizaje significativo. Esa extraña expresión (utilizada por todos y comprendida por pocos). Contexto Educativo, 9. ISSN-e 1515-7458.

Díaz-Barriga, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. UNAM, 10(04), 1-15.

Franco-Mariscal, A. J., Oliva-Martínez, J. M. (2012). Dificultades de comprensión de nociones relativas a la clasificación periódica de los elementos químicos: La opinión de profesores e investigadores en educación química. Revista Científica, 16(2), 53-71.

Franco-Mariscal A. J., Oliva-Martínez J. M., Blanco-López, A., España-Ramos, E. (2016). A Game-Based Approach to Learning the Idea of Chemical Elements and Their Periodic Classification. Journal of Chemical Education, 93, 1173–1190.

Godoy, K. M. (2020). Estrategias didácticas para la enseñanza y aprendizaje de los elementos químicos y su información en la tabla periódica. Revista Educación las Américas, 10(1),84-105. https://doi.org/10.35811/rea.v10i0.96

Jaquinet Aldanás, M., Rivero, LLop M. L., Garnache, Piña A. (2016). La motivación en el rendimiento académico de los estudiantes de medicina. Revista Médica Electrónica, 38(6), 910-915. http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2042/3254

Larson, K. G., Long, G. R., Briggs, M. W. (2012). Periodic Properties and Inquiry: Student Mental Models Observed during a Periodic Table Puzzle Activity. Journal of Chemical Education, 89, 1491−1498.

Olivares, S. (2014). ¿Formulación química? Nomenclatura química. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11, 416-425.

Repetto, M. (2012). Enfoque didáctico para la enseñanza de la química de los metales de transición: Bioinorgánica, homeostasis redox y toxicidad de los metales de transición en sistemas biológicos, Educación en la Química, 18, 3-15.

Rodriguez Palmero, M.L. (2004). Aprendizaje significativo e interacción personal. Aprendizaje significativo: Interacción personal, Progresividad y Lenguaje. Universidad de Burgos. Servicio de publicaciones, 15-46. www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol3_num 1/rodriguez/index.html

Rodríguez Revelo, E., Alarcón Salvatierra, P. A. (2020). Estrategias didácticas para efectivizar procesos de enseñanza en la educación superior. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 12. https://doi.org/10.46377/dilemas.v35i1.2233

Sanmartí, N., Márquez, C. (2017). Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: del contexto a la acción. Revista de Educación Científica, 1, 3-16. https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2020

Published

2022-12-26

How to Cite

Fellet, A., & Repetto, M. (2022). Human physiology applied to the teaching of bioinorganic chemistry. Educación En La Química, 28(02), 134–144. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/34

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)