Impact of General Chemistry on Academic Performance in Engineering Courses
Keywords:
academic performance, engineering careers, general chemistryAbstract
This work analyzes the impact of the results obtained during the course of General Chemistry subject of the Facultad de Ingeniería (FI) of the Universidad Nacional de Salta (UNSa) on development and academic performance of the students in each of the engineering careers and their impact at the university level. These results also challenge our teaching practices, inviting us to continually rethink and reformulate the teaching-learning strategies and modalities that we apply in the classroom, with the aim of improving retention and the impact on student performance in the subject and in every career.
References
Dirección General de Cómputos de la Universidad Nacional de Salta (DGC UNSa). 2023.
Dos Santos, R. J., Saldivar, D. S. y Kornel, J. E. (2023). Una Propuesta Didáctica para Abordar el Desgranamiento y la Deserción en Química General en Carreras de Ingeniería. Educación en la Química, 29(02), 86-96. https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/168
Encuestas internas a los estudiantes de la Cátedra de Química General.
Estadísticas internas de la Cátedra de Química General.
Gobierno, A. (2020). Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2018-2019.
Gobierno, A. (2022). Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2020-2021.
González Fiegehen, L. E. (2006). Repitencia y deserción universitaria en América Latina. En Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC) (Ed.), Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe 2000-2005: La metamorfosis de la educación superior (1°, pp. 156–168). Editorial Metropolis.
Moraga, N., Valdez, S., Aparicio, M. A., Courtade, T., Serrano, E., Macoritto, A. (2008). Influencia del curso ‘Nomenclatura y Formación de Compuestos Químicos” en Química General. Investigaciones en Facultades de Ingeniería del NOA, Tomo I, Cap. I, pp. 79-84, ISBN: 978-987-1341-38-2, Ed. EUCU UNCa.
Moraga, N., Aparicio, M. A., Zacur, S., Aramayo, I., Güizzo, M. V., Vargas, M.R. (2020). Repensando paradigmas educativos en tiempos de pandemia. Investigación en Facultades de Ingeniería del NOA – Edición N° 6 2020. Editorial Científica Universitaria.
Nina Olivares, M. M. (2019). El problema de la graduación en la Universidad”. En: La universidad y la importancia de la calidad de vida. pp. 23-41. Editorial HANNE.
Rosales, M. (2014). Proceso evaluativo: evaluación sumativa, evaluación formativa y Assessment su impacto en la educación actual. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Artículo 662. Puerto Rico.
Ruiz Collivadino, I. y Moraga, N. (2021). Modalidad virtual en el ingreso a ingeniería 2021. En: Fernández Luco, L. (Ed.) Libro del V CADI, III CLADI y XI CAEDI. Pag 238. Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
Zacur Vercellone, S. y Moraga, N. (2021). Incidencia del recursado en carreras de primer año de Ingeniería. Investigaciones En Facultades De Ingeniería del NOA. 7.
https://phet.colorado.edu/es/ Ultimo acceso: 29/10/2023.
https://www.labster.com/simulations. Ultimo acceso: 29/10/2023
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Virginia Güizzo López, Miguel Ángel Castillo, Sofía Zacur Vercellone, María A. Aparicio, Norma B. Moraga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.