Innovative Proposal for the Teaching of Solutions in General Chemistry
Keywords:
higher education, general chemistry, solutions, Johnstone's model, formative assessmentAbstract
The objective of this article is to describe the application of an innovative didactic proposal for the development of the dissolution thematic unit. It was developed during first semester of 2021 General Chemistry subject of the Zootechnical Engineering career (Universidad Nacional del Chaco Austral). The proposal was designed based on the Johnstone model and the use of a formative assessment. In general, the students highlighted as positive aspects the greater understanding they obtained of the contents, less stress and greater motivation to attend classes. This experience invites us to question the teaching methods and processes used by university teaching as well as the evaluation of learning.
References
Anijovich, R. (2017). La evaluación formativa en la enseñanza superior. Voces de la educación, 2(1), 31-38. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/32
Carpenter, Y., Parson, R. y Leoblein, T. (2018). Preguntas clicker sobre concentración. Colorado: PheT Interactive Simulations, University of Colorado Boulder. https://phet.colorado.edu/es/contributions/view/4735
Casanova, M. A. (1998). Evaluación: Concepto, tipología y objetivos. La evaluación educativa. Escuela básica, 1, 67-102.
Johnstone, A. H. (2000). Teaching of chemistry- logical or psychological? Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 1(1), 9-15. https://doi.org/10.1039/A9RP90001B
Litwin, E. (1997). Las configuraciones didácticas: una nueva agenda para la enseñanza superior (1° ed., 1° reimp.). Buenos Aires: Paidós.
Lizitza, N. y Sheepshanks, V. (2020). Educación por competencias: cambio de paradigma del modelo de enseñanza-aprendizaje. RAES, 12(20), 89-107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7592063
López, M. S. F. (2017). Evaluación y aprendizaje. MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (24), 3. https://marcoele.com/descargas/24/fernandez-evaluacion_aprendizaje.pdf
Lorenzo, M. G. (2020). Revisando los trabajos prácticos experimentales en la enseñanza universitaria. Aula Universitaria, (21), e0004. https://doi.org/10.14409/au.2020.21.e0004
Raviolo, A. y Farré, S. (2020). Aprendizaje conceptual del tema concentración de disoluciones: análisis de imágenes de libros de texto universitario. Educación Química, 31(3), 119-133. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2020.3.75733
Raviolo, A., Schroh, N. T. y Farré, A. (2022). La comprensión de estudiantes de primer año de universidad del concepto de concentración expresada en gramos por litro. Enseñanza de las Ciencias, 40(1), 143-159. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3267
Resolución 182/18, 2018. Consejo Directivo, Universidad Nacional del Chaco Austral. (Argentina). https://uncaus.edu.ar/images/Estudiantes/Carreras/planes/06_INGENIERIA_ZOOTECNISTA/1/02_Qumica_General_-_Res_182-18_CDCByA.pdf
Sanjurjo, L. (1994). La evaluación y la acreditación en el proceso de aprendizaje. En L. Sanjurjo, M.T. Vera. Aprendizaje significativo y enseñanza en los niveles medio y superior. Rosario: Homo Sapiens.
Talanquer, V. (2011). Macro, Submicro, and Symbolic: The many faces of the chemistry “triplet”. International Journal of Science Education, 33(2), 179-195. https://doi.org/10.1080/09500690903386435
Talanquer, V. (2015). La importancia de la evaluación formativa. Educación química, 26(3), 177-179. http://dx.doi.org/10.1016/j.eq.2015.05.001
Vergara, T. E. (2021). Nuevas experiencias en un curso de Química universitaria. Educación En La Química, 27(01), 69–76. https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/18
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tatiana Edith Vergara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.