Residence, games and pandemic

Authors

  • Sandra A. Hernández Gabinete de Didáctica de la Química, Departamento de Química, Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca, Argentina - Instituto de Química del Sur (INQUISUR), Universidad Nacional del Sur (UNS)-CONICET, Bahía Blanca, Argentina.
  • Natalia V. Martín Estudiante avanzada del Profesorado en Química del Departamento de Química, de la Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca, Argentina.

Keywords:

teaching residence, role playing, gamification, pandemic, socioscientific debates

Abstract

Being student and teacher at the same time are the roles that a resident teacher must assume in his or her internships. This year, because of the social isolation, preventive and mandatory due to the COVID-19 had to add a new challenge, that of being resident in pandemic, which involved not only valuing the knowledge and strategies acquired in the training journey, but also skills in technology. The proposal presented is part of the educational intervention carried out by an advanced student of the Faculty of Chemistry of the UNS, within the framework of the Professional Internship of Higher Level. The resources and methodological strategies proposed to the class group through asynchronous and synchronous activities are detailed, as well as reflections on the experience. The results encourage rethinking residency under potential new educational scenarios.

References

Archila, P. A. (2016). ¿Cómo formar profesores de ciencias que promuevan la argumentación?: Lo que sugieren avances actuales de investigación. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(3), 399-432. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=567/56749100009.pdf

Acosta-Medina, J. K., Torres-Barreto, M. L., Paba-Medina, M. C. y Alvarez-Melgarejo, M. (2020). Análisis de la gamificación en relación a sus elementos. Universidad Industrial de Santander. Preprint. Hal.

Baciu, C. (2016). From Role Play to Gamification as Educational Methods. Conference: ERD 2016 - Education, Reflection, Development, Fourth Edition. pp 35-40. https://www.doi.org/10.15405/epsbs.2016.12.5

Contreras Espinosa, R.S. y Eguia J.L. (editores) (2017): Experiencias de gamificación en aulas. InCom-UAB Publicacions, 15. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

España Ramos, E., Rueda Serón, J. A. y Blanco López, Á. (2013). Juegos de rol sobre el calentamiento global. Actividades de enseñanza realizadas por estudiantes de ciencias del Máster en Profesorado de Secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10 (Núm. Extraordinario), 763-779. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2821

García-Barrera, A. (2015). Importancia de la competencia argumentativa en el ámbito educativo: una propuesta para su enseñanza a través del role playing online. Revista De Educación a Distancia (RED), (45). https://revistas.um.es/red/article/view/238191

Giménez Leal, G., y de Castro Vila, R. (2020). Dispositivos Móviles en Educación Superior: la experiencia con Kahoot! Dirección y Organización, (70), 5-18.

González, A. & Puig, B. (2017). Analizar una problemática ambiental local para practicar la argumentación en clase de ciencias. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 16(2), 280-297. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen16/REEC_16_2_6_ex1139.pdf

Moreno, N. D., y Liso, M. R. J. (2012). Las controversias sociocientíficas: temáticas e importancia para la educación científica. Revista eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 9(1), 54-70. http://hdl.handle.net/10498/14624

Rodríguez-Fernández, L. (2017). Smartphones and learning: use of Kahoot in the university classroom. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 8(1), 181-190. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.13

Solbes, J., Ruiz, J.J. y Furió, C. (2010). Debates y argumentación en las clases de física y química. Alambique, 63, 65-76.

Solbes, J. y Torres, N.Y. (2012). Análisis de las competencias de pensamiento crítico desde el aborde de las cuestiones sociocientíficas: un estudio en el ámbito universitario Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. 26, 247-269. http://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/1928

Solbes, J. (2013). Contribución de las cuestiones sociocientíficas al desarrollo del pensamiento crítico (I): Introducción. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 10 (1), 1-10. http://hdl.handle.net/10498/14993

Published

2021-06-08

How to Cite

Hernández, S. A., & Martín, N. V. (2021). Residence, games and pandemic. Educación En La Química, 27(01), 77–84. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/16

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.