TPACK Methodology at the university level: its implementation in the Gases Didactic Unit

Authors

  • Maximiliano I. Delletesse Dpto. de Ingeniería Química y Tecnología de los Alimentos, Facultad de Ingeniería, UNICEN - Comisión de Investigaciones Científicas de la Provincia de Buenos Aires (CICBA), Argentina
  • Viviana Colasurdo Dpto. de Ingeniería Química y Tecnología de los Alimentos, Facultad de Ingeniería, UNICEN, Argentina.
  • María J. Goñi Capurro Dpto. de Ingeniería Química y Tecnología de los Alimentos, Facultad de Ingeniería, UNICEN, Argentina.
  • María Beatriz Silverii Dpto. de Ingeniería Química y Tecnología de los Alimentos, Facultad de Ingeniería, UNICEN, Argentina

Keywords:

ICT, General and Inorganic Chemistry, TPACK, gases

Abstract

This paper presents the design and implementation of a teachinglearning methodology based on the TPACK model (Technological Pedagogical Content Knowledge), in the Gases Didactic Unit, at General and Inorganic Chemistry degree course, of UNICEN’s Faculty of Engineering, in order to get students to improve the interpretation of the behaviour of gaseous systems and the model associated with them, by integrating Information and Communication Tecnologies (ICT). For this, resources such as simulations and applications were used in notebooks, smartphones and tablets. The implementation of the TPACK methodology made possible to think the teaching practice over, by applying the new technologies in a constructive way to the traditional chemistry classes at the university level. In addition, since the introduction of ICT, greater motivation was achieved by the members of the course, both students and teachers.

References

Albarracín, R. H., Ramírez, M. H. (2017). Aplicación del sistema 4MAT apoyado en las simulaciones PhET para el desarrollo de competencias científicas empleando como eje de aprendizaje el tema de ondas. Latin-American Journal of Physics Education, 11 (3), 3308 1-11.

Cabero Almenara J., Roig-Vila R., Mengual-Andrés S. (2007). Conocimientos tecnológicos, pedagógicos y disciplinares de los futuros docentes según el modelo TPACK. Digital Education Review, 32, 73-84.

CONFEDI. (2014). Competencias en Ingeniería. (1ª ed) Mar del Plata: Universidad FASTA Ediciones.

Delletesse M., Colasurdo V., Goñi Capurro M., Wagner C. (2017). Nuevas tecnologías en clases de química de primer año del nivel universitario. Estudio de caso. Lydia Galagovsky (Comp.) VIII Jornadas Internacionales de Enseñanza de la Química Universitaria, Superior, Secundaria y Técnica, Buenos Aires, Argentina.

De Pro Bueno, A.J. (2013). Enseñar procedimientos: por qué y para qué. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 73, 69-76.

Driver, R., Guesne, E., & Tiberghien, A. (1989). Ideas científicas en la infancia y la adolescencia. (1a ed) Madrid: Ediciones Morata S.A.

Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge?. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.

Marcelo García, C., Yot Domínguez, C., Perera Rodríguez, V. H. (2016) El conocimiento tecnológico y tecnopedagógico en la enseñanza de las ciencias en la universidad. Un estudio descriptivo. Enseñanza de las Ciencias, 34 (2), 67-86.

Martínez-Argüello, L. D., Hinojo-Lucena, F. J., Aznar Díaz, I. (2018). Aplicación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en los Procesos de Enseñanza Aprendizaje por parte de los Profesores de Química. Información Tecnológica, 29 (2), 41-52.

Mishra, P. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108 (6), 1017-1054.

Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.

[Gas Mixing], (s.f). Recuperado 26 de junio de 2019, de https://www.dlt.ncssm.edu/tiger/Flash/thermodynamics/GasMixing.html

[Phet Colorado]. (s.f.). Recuperado 26 de junio de 2019, de https://phet.colorado.edu/

[Praktikum]. (s.f). Disponible en Play Store, Android, 26 de junio de 2019.

Published

2019-06-30

How to Cite

Delletesse, M. I., Colasurdo, V., Goñi Capurro, M. J., & Silverii, M. B. (2019). TPACK Methodology at the university level: its implementation in the Gases Didactic Unit. Educación En La Química, 25(01), 5–14. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/155

Issue

Section

DE INTERÉS

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)