Methodology of directed teaching in virtual classroom: results about applied in general and inorganic Chemistry
Keywords:
virtual methodology, directed teaching, Chemistry learningAbstract
The learning of Chemistry can be a tough process for university students, due to lack of interest for this discipline and difficulties associated with students’ conceptions and the scientific contents. In addition to this, we have to come across with problems of virtual modaly in pandemic times. In this work, an innovate proposal is presented, focus on a learning methodology of directed teaching so as to approach the contents of the General e Inorganic Chemistry syllabus for the future agronomist engineers. Through this methodology, it was possible to follow every student trajectory in order to analyze the learning process and evaluate is effectiveness. Moreover, this work suggests using it as a learning-teaching tool, in virtual modality, specially for Chemistry subjects in engineering course of studies.
References
Ausubel, D.P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. Ed. Trillas. México.
Andrade Gamboa, J., Corso, H. L. y Severino, M.E. (2009). Química atractiva en un ingreso a la Universidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(3), 423-439
Collazo, S.E., Corso, H.L. y Andrade Gamboa, J. (2005). Posibles causas del fracaso de los estudiantes universitarios. Desde la Patagonia (Difundiendo saberes), 6, 6-13.
Pedrinaci, E. (2012). El ejercicio de una ciudadanía responsable exige disponer de cierta competencia científica. En E. Pedrinaci (Coord.), A. Caamaño, P. Cañal, y A. de Pro, El desarrollo de la competencia científica: 11 ideas clave, (pp. 15-38). Graó.
Pintó, R. (2011). Las tecnologías digitales en la enseñanza de la Física y de la Química. En A. Caamaño, J. Ametller, P. Cañal, D. Couso, J. R.
Gallástegui, M. P. Jimenez-Aleixandre, N. Sanmartí (Eds.), Didáctica de la Física y la Química. (pp. 169-192). Graó. España.
Rivera, K. A. (2004). Un modelo de enseñanza-aprendizaje virtual: análisis, diseño y aplicación en un sistema universitario mexicano.(Tesis de doctorado Universidad de Granada.) https://www.semantics-cholar.org
Sangra, A., Guardia, L., Mas, X., y Girona, C. (2005). Los materiales de aprendizaje en contextos educativos virtuales. Pautas para el diseño tecnopedagógico. UOC. Barcelona.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Paola N. Esteves, Micaela A. Sánchez, David H. Riquelme
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.