Augmented Reality as a Disruptive Strategy to explore Organic Chemistry

Authors

  • Mario Fernando Bustillo López Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.
  • Liliana Ferrer Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.
  • Silvina Videla Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.
  • Gabriela Ohanian Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.
  • Sergio Vardaro Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.

Keywords:

augmented reality, organic chemistry, information and communication technologies, disruptive innovation, didactic resource

Abstract

This paper addresses the application of Augmented Reality as part of a new didactic resource, which aims to be an innovative tool that can support the pedagogical process in classrooms, in order to facilitate the learning of chemical concepts in students. Through research and technological development, the application of Augmented Reality technology is presented within the field of sciences. That is why within the area of Organic Chemistry is proposed AUMENTED, an educational platform developed by the research team, which allows the visualization of three-dimensional structures of chemical molecules with augmented reality. In the educational field it was possible to complement the teaching materials with virtual models that stimulate the perception and understanding of chemical concepts. Acceptance by students is reported to have increased over the two years of use.

Author Biography

Mario Fernando Bustillo López, Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.

Soy un estudiante en Ingeniería Mecatrónica. Paralelamente me desempeño en el desarrollo de sistemas de Realidad Aumentada y trabajo en la implementación de tecnologías disruptivas en la Química Orgánica.

Siempre busco hacer un crossover con las distintas ramas de la Mecatrónica y Ciencia en mi día a día. Con la finalidad de optimizar tiempos, cantidad de recursos y aumentar el rendimiento de las tareas por el bienestar humano.

References

Arredondo, L. A. L. (2020) Realidad Aumentada Móvil: Una estrategia pedagógica en el ámbito universitario. Revista Técnica de la Facultad de Ingeniería, Universidad del Zulia, 43(3), 142-149. http://dx.doi.org/10.22209/rt.v43n3a04

Araya Poblete, E. M. (2016). Aprendizaje de la química con realidad aumentada. Trabajo final de Ingeniería de Ejecución en Informática no publicada. Pontificia Universidad Católica De Valparaíso, Valparaíso, Chile. Recuperdo de: http://opac.pucv.cl/pucv_txt/txt-6500/UCD6685_01.pdf

Cerillo, S. R. (2020). Realidad aumentada y aprendizaje en la Química orgánica. Revista Apertura, 12(1), 106-117. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v12n1.1853

EDUCAUSE. (2015). Extended Reality (XR). Recuperado 30 de mayo de 2022, de https://library.educause.edu/topics/teaching-and-learning/extended-reality-xr

Guerrero, A. M. J. (2017). Realidad aumentada, realidad virtual e interacción tangible para la educación. XIX Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación, Buenos Aires, 1312-1316. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/62975

Martinez-Hung H. (2017). Modelos de Realidad Aumentada aplicados a la enseñanza de la Química en el nivel universitario. Revista Cubana de Química, 29(1), 13-25. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2224-54212017000100002&lng=es&nrm=iso

Merino, C. (2014). Realidad aumentada para el diseño de secuencias de enseñanza-aprendizaje en Química. Educación Química, 26(2), 94-99. http://www.revistas.unam.mx/index.php/req/article/view/52916

Ramos Geliz, F., Toscano Ricardo, A., Regino Vidal, C., & Galván Lozano, E. E. (2015). Objeto virtual de aprendizaje para la enseñanza de la Química del carbono soportado en dispositivos móviles y realidad aumentada. Repositorio Digital de Universidad Nacional Autónoma de México. https://reposital.cuaed.unam.mx:8443/xmlui/handle/20.500.12579/3950

Toala-Palma, J. K. (2020). La Realidad Virtual como herramienta de innovación educativa. EPISTEME KOINONIA, 3(5), 270-286. http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.835

Published

2022-06-30

How to Cite

Bustillo López, M. F., Ferrer, L., Videla, S., Ohanian, G., & Vardaro, S. (2022). Augmented Reality as a Disruptive Strategy to explore Organic Chemistry. Educación En La Química, 28(01), 74–83. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/77

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.