Conceptual difficulties in teaching of the hybridization of the carbon atom at the secondary level arising from a bibliographic review
Keywords:
carbon hybridization, teaching, secondary levelAbstract
Within the framework of the Thesis Project of the Master, is presented a bibliographic review of research journals in teaching of science and master's and doctoral thesis works related to the difficulties that arise in the teaching of carbon atom hybridization at the secondary level. This is a subject that presents a high degree of abstraction, both from the conceptual and from the three-dimensional view of representation. The first results of the inquiry, in addition to describing the difficulties associated with teaching the subject in question, recommend the use of different teaching resources to address their teaching. The inquiry carried out so far contributes to the theoretical framework of the thesis project, and may be of interest to secondary level teachers who teach this subject.
References
Çalış, S. (2018a). An Examination of the Achievement Levels of Acquisitions in Hybridization: High School Sample. Universal Journal of Educational Research. 6(8), 1659 – 1666. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060805
DGCyE (2010). Diseños curriculares. Química del Carbono. 6° año. http://servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/
Fernández Palacios, R. (2014). Uso de los modelos moleculares en la enseñanza de química orgánica en bachillerato: hibridación. (trabajo final de máster). Universidad de Valladolid.
Gil Pérez, D. (1991). ¿Qué hemos de saber y saber hacer los profesores de ciencias? Enseñanza de las ciencias, 9(1), 69 – 77.
Gomez Luna, L., Fernando Navas, D., Aponte Mayor, G., y Betancourt Buitrago, L. A. (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización. DYNA, 81(184), 158 – 163.
Guevara Patiño, R. (2016) El estado del arte en la investigación: ¿análisis de los conocimientos acumulados o indagación por nuevos sentidos? Revista Folios, 44, 165-179. https://www.redalyc.org/pdf/3459/345945922011.pdf
Iturralde, M. C., Bravo, B. M. y Flores, A. (2017). Agenda actual en investigación en didáctica de las Ciencias Naturales en América Latina y el Caribe. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3), 49-59. http://dx.doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.905
Luna Villarreal, E. (1999). Diseño de estrategias de enseñanza para el tema: hibridación del átomo de carbono. (tesis de grado). Universidad Autónoma de Nuevo León, San Nicolás de la Garza, NL.
Salah, H., y Dumon, A. (2011). Conceptual integration of hibridization by Algerian students intending to teach physical sciences. Chemistry education research and practice, 12, 443 – 453. https://doi.org/10.1039/c1rp90049h
Sanmartí, N. (2002). Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Madrid: Síntesis Educación.
Talanquer, V. (2004). Formación docente: ¿Qué conocimiento distingue a los buenos maestros de química? Educación química, 15(1), 60-66.
Vera Carrasco, O. (2009). Cómo es escribir artículos de revisión. Revista Médica La Paz, 15(1), 63 – 69.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Laura Alejandra Eguren, Cristina Iturralde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.