Development of cognitive and metacognitive strategies associated with chemistry learning in engineering students

Authors

  • Fabián Buffa Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Lucrecia E. Moro Grupo de Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ingeniería, Facultad de Ingeniería, UNMDP, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.
  • Paola A. Massa Grupo de Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ingeniería, Facultad de Ingeniería, UNMDP, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.
  • Alejandra A. Fanovich Grupo de Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ingeniería, Facultad de Ingeniería, UNMDP, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.
  • Máximo Menna Grupo de Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ingeniería, Facultad de Ingeniería, UNMDP, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.
  • Vanesa Fuchs Grupo de Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ingeniería, Facultad de Ingeniería, UNMDP, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.
  • Daniela García Nuñez Grupo de Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ingeniería, Facultad de Ingeniería, UNMDP, Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina.

Keywords:

learning, self-regulation, students, engineering

Abstract

This work investigates the degree of development of cognitive and metacognitive strategies (EC&M) associated with the learning of Chemistry in engineering students, through an ex post facto study. The instrument used, adapted from the motivation and learning strategies questionnaire (MSLQ), was administered to 20 incoming students, in 2019, and then in the 2nd year in the Organic Chemistry subject. Statistical analysis of the responses revealed an increase in the use of EC&M, although these were not deliberately taught. The results are encouraging regarding the development of EC&M, since the trend is a decrease in the use of skills associated with repetition and recall, in pursuit of an increase in the use of strategies linked to greater information processing, before which the need arises to include them in the purposes of the subjects as competencies to be taught.

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Published

2022-12-26

How to Cite

Buffa, F., Moro, L. E., Massa, P. A., Fanovich, A. A., Menna, M., Fuchs, V., & García Nuñez, D. (2022). Development of cognitive and metacognitive strategies associated with chemistry learning in engineering students. Educación En La Química, 28(02), 111–122. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/39

Issue

Section

Investigación en didáctica de la Química

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