Systematized bibliographic review: The Chemistry teaching publications in Argentina

Authors

  • Andrea Silvana Ciriaco Colegio Universitario Patagónico. UNPSJB. Comodoro Rivadavia. Chubut. Argentina.
  • Norma Beatriz Jones Instituto Superior de Formación Docente N°808. Trelew. Chubut. Argentina.
  • Maria Valeria Pereyra Escuela Normal Superior Manuel Belgrano. Simoca. Tucumán. Argentina

Keywords:

laboratory practical work, interdisciplinar, chemistry language

Abstract

A systematic review carried out on the articles published in the journal Educación en la Química is presented, a descriptive study in Practical Laboratory Works, Chemical Language and Interdisciplinarity areas that is complemented by a review of all the publications within the Ideas for Classroom section, due to the importance they could have within the educational practice and research proposals today. A predominance of publications referring to Practical Laboratory Works is projected Ideas for Classroom section, a high number of authors from the province of Buenos Aires and the City of Buenos Aires with afliation in university institutions and working as a team . In the articles abstracts was possible to perceive trends, research lines and explicitly state education problems, which will be analyzed in greater depth in subsequent studies of the review.

References

Caamaño, A (2004). Experiencias, experimentos ilustrativos, ejercicios prácticos e investigaciones: ¿una clasifcación útil de los trabajos prácticos? Alambique, 39, 8-19.

Day, R. A. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científcos. (3ª ed.). Organización Panamericana de la Salud.

Delgado, R. (2009). La integración de los saberes bajo el enfoque dialéctico globalizador: La interdisciplinariedad y la transdisciplinariedad en educación. Investigación y Postgrado, 24(3), 11-44.

Ezquerra, A., Mafokozi, J., Campillejo, A., Beneitez, A. y Morcillo, J. (2019). Tendencias de las investigaciones sobre la ciencia presente en la sociedad: una revisión sistemática. Enseñanza de las ciencias, 37(3), 31-47. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2727

Franco Moreno, R. A., Velasco Vásquez, M. A., Riveros Toro, C. M. (2017). Los trabajos prácticos de laboratorio en la enseñanza de las ciencias: tendencias en revistas especializadas. (2012-2016). Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 41, 37-56. https://doi.org/10.17227/01203916.6031

Galagovsky, L., Bekerman D., Di Giacomo, M.A., Alí, S. (2014). Algunas reflexiones sobre la distancia entre “hablar química” y “comprender química”. Ciência y Educação (Bauru), 20(4), 785-799. http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000400002

Guirao-Goris, J. A., Olmedo Salas, A. y Ferrer Ferrandis, E. (2008).El artículo de revisión. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1,1-6.

Gómez-Luna, E., Fernando-Navas, D., Aponte-Mayor, G. y BetancourtBuitrago, L.A. (2014). Metodología para la revisión bibliográfca y la gestión de información de temas científcos, a través de su estructuración y sistematización. Dyna, 81(184), 158-163. http://dx.doi.org/10.15446/dyna.v81n184.37066

Grant M. J. y Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26, 91–108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

Johnstone, A. H. (2000). Teaching of Chemistry - Logical or psychological? Chemistry Education: Research and practice in Europe, 1(1),9-15. https://doi.org/10.1039/A9RP90001B151 | Educación en la Química en Línea, Vol. 26 Nº 2, pp 139-152, 2020

Lenoir, Y. (2013). Interdisciplinariedad en educación: una síntesis de sus especifcidades y actualización. Interdisciplina. 1(1), 51-86. http://dx.doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2013.1.46514

Lorenzo, M. G. (2018). Los contenidos de ciencias naturales en la enseñanza universitaria: especifcidad, abstracción y orientación profesional. Aula Universitaria, 19. https://doi.org/10.14409/au.v0i19.6709

Ministerio de Educación (2020). Síntesis de Información Universitaria. https://www.argentina.gob.ar/educacion/universidades/informacion/publicaciones/sintesis

Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología (2019). Argentina en PISA 2018. Informe de resultados. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/fles/argentina_en_pisa_2018_informe_de_resultados.pdf

Published

2020-12-30

How to Cite

Ciriaco, A. S., Jones, N. B., & Pereyra, M. V. (2020). Systematized bibliographic review: The Chemistry teaching publications in Argentina. Educación En La Química, 26(02), 139–152. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/80

Issue

Section

DE INTERÉS

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.