VTOS: three-dimensional visualizer of symmetry operations for d2 point group

Authors

  • Rosa Elena Arroyo-Carmona Facultad de Ciencias Químicas. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. 18 sur y av. San Claudio. Col. Jardines de San Manuel. C. P. 72570, Puebla, Pue. México.
  • Hugo Vázquez-Lima Centro de Química del ICUAP. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. 18 sur y av. San Claudio. Col. Jardines de San Manuel. C. P. 72570, Puebla, Pue. México.
  • Samuel Hernández-Anzaldo Centro de Química del ICUAP. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. 18 sur y av. San Claudio. Col. Jardines de San Manuel. C. P. 72570, Puebla, Pue. México.
  • Yasmi Reyes-Ortega Centro de Química del ICUAP. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. 18 sur y av. San Claudio. Col. Jardines de San Manuel. C. P. 72570, Puebla, Pue. México.
  • Aarón Pérez-Benítez Facultad de Ciencias Químicas. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. 18 sur y av. San Claudio. Col. Jardines de San Manuel. C. P. 72570, Puebla, Pue. México.

Keywords:

molecular symmetry, Abelian group, three-dimensional model, D2 point group

Abstract

The construction and use of a simple 3D-model that is useful for visualizing the symmetry operations of D2-symmetry point group are presented. (C28-D2)[5,6]-fullerene and [Cu(en)2]2+ complex cation belong to this symmetry point group. The model can be built starting from low-cost or recyclable materials and the symmetry operations serve as a theoretical basis for its design. Because it is a point group of order four, D2 is ideal for introducing basic concepts of group theory, such as "multiplication table" and the Abelian group.   

References

Bogart, K. (2017). Groups acting on sets. In Combinatorics through guided discovery (pp. 103-132). Createspace Independent Publishing Platform.

Cotton, A. (1999). La Teoría de Grupos Aplicada a la Química. Limusa.

Cozzi, F., Powell, W. H., y Thilgen, C. (2005). Numbering of fullerenes (IUPAC recommendations 2004). Pure and Applied Chemistry, 77(5), 843-923. https://doi.org/10.1351/pac200577050843

Fuentes Cobas, L., y Fuentes Montero, M. (2008). La Relación estructura-simetría-propiedades en cristales y policristales. Reverté.

Hargittai, M., y Hargittai, I. (2009). Symmetry through the eyes of a chemist. Springer Science & Business Media.

Pérez-Benítez, A. (2002). Ejemplificando la quiralidad con un clip. Educación Química, 13(1), 33-36. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2002.1.66316

Pérez-Benítez, A., y Arroyo-Carmona, R. E. (2003). Simetría para principiantes con un modelo octaédrico plegable. Educación Química, 14(4), 225-231. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2003.4.66230

Thakkar, A. (2017). Quantum chemistry: A concise introduction. Morgan & Claypool Publishers.

Tipler, P. A., y Mosca, G. (2006). Física para la ciencia y la tecnología. I. Mecánica, oscilaciones y ondas, termodinámica (p. 286). Reverté.

Willock, D. (2009). Molecular symmetry (pp. 25-44). John Wiley & Sons.

Published

2021-06-08

How to Cite

Arroyo-Carmona, R. E., Vázquez-Lima, H., Hernández-Anzaldo, S., Reyes-Ortega, Y., & Pérez-Benítez, A. (2021). VTOS: three-dimensional visualizer of symmetry operations for d2 point group. Educación En La Química, 27(01), 51–59. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/7

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.