The incorporation of augmented reality as a didactic proposal for the teaching and learning of science
Keywords:
augmented reality, didactic proposal, teaching and learning, sciencesAbstract
The incorporation of augmented reality in a virtual or face-to-face classroom context constitutes a challenge and an opportunity to present highly interactive content to students, as it allows them to evolve from the visualization and use of information from 2D to 3D contexts, facilitating the understanding of certain themes with a certain level of abstraction. It complements the information from the real world with the virtual information generated through some technological device, encouraging student motivation and thereby improving learning, inside and outside the classroom. To contribute to its dissemination as a didactic alternative in the teaching of Sciences, we will share the experiences of its implementation in different educational fields, using selected applications available through the Google Play Store.
References
Azuma, R. (1997). A Survey of Augmented Reality. In Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355-385. http://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf
Atrio, C. y Guardado, E. (2012). La realidad aumentada y su presencia en un modelo docente tecnológico para la didáctica de la Química en Bachillerato. Educación y Tecnología, (1), 09-38. http://revistas.umce.cl/index.php/edytec/article/view/34
Cabero, J. y Barroso, J. (2016). Posibilidades educativas de la realidad aumentada. Nuevos Enfoques en Investigación Educativa, 5(1), 46-52. https://www.researchgate.net/publication/290447315_Posibilidades_educativas_de_la_Realidad_Aumentada
Cabero, J.; Vázquez Cano, E. y López Meneses, E. (2018). Uso de la Realidad Aumentada como Recurso Didáctico en la Enseñanza Universitaria. Formación Universitaria, 11(1), 25-34. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/70828/Uso_de_la_realidad_aumentada_como_recurso_didactico_en_la_ense%c3%b1anza_universitaria.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cobo, C. y Moravec, J. W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Col.lecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius/ Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. http://www.razonypalabra.org.mx/varia/AprendizajeInvisible.pdf
Gómez, I. (2017). Posibilidad didáctica de la realidad aumentada. Instituto Politécnico Nacional. https://www.researchgate.net/publication/332131821_Posibilidad_didactica_de_la_Realidad_Aumentada
Ministerio de Educación de la Nación: Secretaría de innovación y Calidad Educativa. (2017). Marco de Organización de los Aprendizajes para la Educación Obligatoria Argentina (MOA). https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/moaresolucion_imprenta.pdf
Moreno Martínez, N. y Leiva Olivencia J.J. (2017). Experiencias formativas de uso didáctico de la realidad aumentada con alumnado del grado de educación primaria en la universidad de Málaga. EDMETIC, 6(1), 81-104. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5809
Prendes, C. (2015). Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (46), 187 - 203. https://www.redalyc.org/pdf/368/36832959008.pdf
Reinoso Ortiz, R. (2012). Posibilidades de la realidad aumentada en educación con TIC. En Hernández Ortega, J.; Pennesi Fruscio, M.; Sobrino López, D. y Vázquez Gutiérrez, A. (Coords). Tendencias emergentes en educación con TIC, 176-195. Asociación Espiral, Educación y Tecnología. https://ciberespiral.org/tendencias/Tendencias_emergentes_en_educacin_con_TIC.pdf
Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2008). La Química y el contexto de los estudiantes: el género y la primera elección de ciencias. Educación Química,19(4),295302. http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2008.4.25845
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 María Alejandra Carrizo, Marta Estefanía Barutti, Sofía Belén Soto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.