ICT as a potentiator of the teaching of general and biological chemistry

Authors

  • María Rosa Venezia Cátedra Química 1. ISPI Nº 9028, Cátedra de Bromatología y Nutrición. Facultad de Ciencias Bioquímicas y Farmacéuticas. Universidad Nacional de Rosario.
  • Ana Patricia Fabro Cátedra de Morfología Normal. Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas. Universidad Nacional del Litoral.
  • María del Rosario de la Riestra Cátedra Trayecto de Docencia 1. ISPI Nº 9028.

Keywords:

ICT, b-learning, faculty, chemistry, solutions

Abstract

The use of ICT in teaching and learning processes requires studies that constantly monitor their scope. The objective of this work is to investigate the possibilities that the application of a face-to-face environment generates in the teaching and learning processes of the subject. Dissolutions in the subject General and Biological Chemistry (QGyB) of the Biology Faculty - ISPI N ° 9028 of the city from Rosario, Argentina. To this end, a virtual learning environment was designed to complement the face-to-face activity and their contributions were investigated through the qualitative-quantitative methodologies, from the students’ point of view. The research made it possible to reflect and rethink new forms of didactic interventions mediated by ICT.

References

Área Moreira, M. (2003). Guía didáctica: creación y uso de webs para docencia universitaria. EDULLAB: Laboratorio de Educación y Nuevas Tecnologías de la Universidad de La Laguna (pp. 1-35). La Laguna. Recuperado de: https://www.um.es/c/document_library/get_file?uuid=eaca8858-516f-4718-ab1b-76a4f057bc65ygroupId=316845

Área Moreira, M. (2009). Introducción a la tecnología educativa. (pp. 1-78) Universidad de La Laguna. La Laguna. Recuperado de: https://campusvirtual.ull.es/ocw/file.php/4/ebookte.pdf

Climent, Á. L. T. (2009). Creación y utilización de vídeo digital y Tics en Física yQuímica. Rev. Eureka Enseñ. Divul. Cien. 6(3):440-451. Recuperado de: http://rodin.uca.es/xmlui/bitstream/handle/10498/9910/Torres_Climent_2009.pdf?sequence=1yisAllowed=y

Cué, J. L. G., Rincón, J. A. S., y García, C. M. A. (2009). Uso de las TIC de acuerdo a los estilos de aprendizaje de docentes y discentes. Revista Iberoamericana de Educación. 48(2): 1-15. Recuperado de: https://www.researchgate.net/profile/Jose_Garcia_Cue/publication/28237719_Uso_de_las_TIC_de_ acuerdo_a_los_estilos_de_aprendizaje_de_docentes_y_discentes/links/0c960534d4758cdba2000000.pdf

De la Riestra, M.R. y Maenza, R.R. (2014) La educación a distancia en la actualidad y las iniciativas realizadas por las instituciones universitarias. El caso de la UCEL en Rosario. Signos Universitarios. Anejo 2(1). Portal de Publicaciones de la USAL (P3-USAL). Disponible en: http://p3.usal.edu.ar/index.php/signos/article/viewFile/2099/2646

Fabro, A.; Gómez, P.; Costamagna, A. (2010). Propuesta b-learning para la enseñanza de Anatomía e Histología. FABICIB. 14, 56-69.

Fridman, S. y Edel Navarro, R. (2013). Ciencias, tecnologías y culturas. Educación y nuevas tecnologías. Rilet. México.

Johnstone, A. (1993) The develompment of chemistry teaching: a changing response to a changing demand. Journal of Chemical Education. 70(9), 701-705

Levis, D. (2011). Redes educativas. Medios sociales, entornos colaborativos y procesos de enseñanza y aprendizaje. Universities and Knowledge Society Journal, 8(1), 7-24. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/780/78017126002.pdf

Vidal Puga, M. (2006). Investigación de las TIC en educación. Universidad de Santiago de Compostela. Revista Latinoamericana de tecnología educativa. 5(2), 539-552. Santiago de Compostela. Recuperado de: http://relatec.unex.es/article/view/293/277

Published

2018-12-30

How to Cite

Venezia, M. R., Fabro, A. P., & de la Riestra, M. del R. (2018). ICT as a potentiator of the teaching of general and biological chemistry. Educación En La Química, 24(02), 209–217. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/228

Issue

Section

RESUMEN DE TESIS

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.