Didactic Proposal for the Learning of Inorganic Chemistry in High School Students
Keywords:
didactic strategy, learning, teaching, chemistryAbstract
The purpose of this research work was to design a didactic strategy for the learning of Inorganic Chemistry in first year high school students of the “Carlos Antonio Garcia Mora” Educational Unit. Therefore, a mixed, descriptive observational and field research with a non-experimental approach was used. Interviews and surveys directed to teachers and students were applied as instruments, with the purpose of knowing the reality of how the teaching and learning processes are being carried out in the students who receive the subject of chemistry. The results showed that the teacher's performance in the classroom is limited due to the lack of digital and ludic materials that allow him to interact in a better way with the students. In short, the application of didactic strategies will allow working in an active way, promoting a better interaction between teachers and students.
References
Abreu, Y., Barrera, A., Breijo, T. y Bonilla, I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Revista Mendive, 16(4), 610-623. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1462
Angulo Angulo, B. y Viveros Caicedo, E. N. (2021). Secuencia didáctica para la enseñanza-aprendizaje contextualizado de la nomenclatura inorgánica (Óxidos y Sales). [Trabajo de grado para optar al título de Licenciada en Educación Básica con Énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental]. Universidad del Valle.
Barraqué, F., Sampaolesi, S., Briand, L. E. y Vetere, V. (2021). La enseñanza de la química durante el primer año de la universidad: el estudiante como protagonista de un aprendizaje significativo. Educación química, 32(1), 58-73. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2021000100058
Docentes al día. (10 de enero de 2021). ¿Qué son las estrategias de enseñanza? Definición, tipos y ejemplos. Obtenido de https://docentesaldia.com/2021/01/10/que-son-las-estrategias-de- ensenanza-definicion-tipos-y-ejemplos/
Galagovsky, L. R. (2005). La enseñanza de la química pre-universitaria: ¿Qué enseñar, cómo, cuánto, para quiénes?. Química viva, 4(1), 8-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86340102
Molina García, P. y García Farfán, I. (2019). El proceso de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Dominio de las Ciencias, 5(1), 394-413. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1051
González Sánchez, S. A. y Martínez Torreblanca, P. (2018). El desafío de la enseñanza química, desde un contexto intercultural. En VI Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales (Ecuador, 7 al 9 de noviembre de 2018). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/109219
Ordaz González J. y Mostue Britt, M. (2018). Los caminos hacia una enseñanza no tradicional de la química. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 18(2), 1-20. https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33164
Orellana Guevara, C. (2016). La estrategia didáctica y su uso dentro del proceso de enseñanza y aprendizaje en el contexto de las bibliotecas escolares. E-Ciencias de la Información, 7(1), 1-23. http://dx.doi.org/10.15517/eci.v7i1.27241
Osorio Gómez, L. A., Vidanovic Geremich, M. y Finol De Franco, P. M. (2022). Elementos del proceso de enseñanza–aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. Revista Qualitas, 23(23), 1-11. https://doi.org/10.55867/qual23.01
Parga Lozano, D. y Piñeros Carranza, G. (2018). Enseñanza de la química desde contenidos contextualizados. Educación química, 29(1), 55-64. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63683
Quijano Cedeño, A. A. y Navarrete Pita, Y. (2021). La enseñanza de la química: Necesidad de un fortalecimiento y comprensión en estudiantes de bachillerato. Revista Oratores, 1(15), 13-23. https://doi.org/10.37594/oratores.n15.603
Robles Pastor, B. F. (2019). Población y muestra. Pueblo Continente, 30(1), 245–246. http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/issue/view/79/showToc
Ruiz Cerrillo, S. (2020). Realidad aumentada y aprendizaje en la química orgánica. Apertura (Guadalajara, Jal.), 12(1), 106-117. https://doi.org/10.32870/ap.vl2nl.1853
Tajuelo, L. y Pinto Cañón, G. (2021). Un ejemplo de actividad de escape room sobre física y química en educación secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(2), https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2205
Useche, M. C., Artigas, W., Queipo, B. y Perozo, E. (2019). Técnicas e instrumentos de recolección de datos cuali-cuantitativos. (1a ed.) Universidad de la Guajira. https://repositoryinst.uniguajira.edu.co/handle/uniguajira/467
Vialart Vidal, M. N. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 34(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300015
Yera Quintana, A. I. Pérez Hernández, I. y Rodríguez García, L. (2020). Proceso de enseñanza aprendizaje de la Química en vínculo con la localidad. Sustentos de partida. Educación y sociedad, 18(3), 1-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8087894
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Freddy Eduardo Santana Giler, Yulixis Cano, Wilson Rengifo Mendoza, Stefanni Chinga López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.