Workshop for first year students: A first approach to scientific literacy
Keywords:
higher education, teacher training courses, scientific literacy, image of scienceAbstract
The free access to higher education must be accompanied by in-stitutional actions that attend students’ subjectivities and identities in favour of their career. In this article, we present the experience made with first year students from the training teacher course of Physics and Quemistry at Instituto de Formación Docente Continua General Roca. The experience is focused on the need of promoting subject training processes in students from a didactic epistemological framework of scientific literacy. The different activities were designed in order to approach students to reflexive forms of constructing school knowledge, by recovering collaborative and metacognitive work as methodologic strategies.
References
Anijovich, R., Cappelletti, G. y Mora, S. (2009). Transitar la formación pedagógica. Dispositivos y estrategias. Buenos Aires: Paidós.
Castillo, J., y Cabezas, G. (2018). Caracterización de jóvenes primera generación en educación superior. Nuevas trayectorias hacia la equidad educativa. Calidad en la Educación, (32).
Camus, A. (1994). El primer hombre. Madrid: Tusquets.
Díaz, I. y García, M. (2011). Más allá del paradigma de la alfabetización: La adquisición de cultura científica como reto educativo. Formación universitaria, 4(2), 3-14.
De Pro Bueno, A. (1998). ¿Se pueden enseñar contenidos procedimentales en las clases de ciencias? Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 16(1), 21-41.
Donoso, S., Donoso, G. y Arias, Ó. (2018). Iniciativas de retención de estudiantes de educación superior. Calidad en la Educación, (33).
Freire, P. (2005). Pedagogía de la autonomía, saberes necesarios para la práctica educativa. Buenos Aires: Siglo XXI.
García Carmona, A., Vázquez Alonso, A., y Manassero Mas, M. A. (2011). Estado actual y perspectivas de la enseñanza de la naturaleza de la ciencia: una revisión de las creencias y obstáculos del profesorado. Enseñanza de las Ciencias, 29(3), 403-412.
García de Fanelli, A., y Jacinto, C. (2010). Equidad y educación superior en América Latina: el papel de las carreras terciarias y universitarias. Revista Iberoamericana de educación superior, 1(1), 58-75.
Gellon, G., Rosenvasser Feher, E. Furman, M y Golombek, D. (2005). La ciencia en el aula: Lo que nos dice la ciencia sobre cómo enseñarla. Buenos Aires: Paidós.
Gómez, S. y Ruiz, G. (2018). El acceso irrestricto de estudiantes a las universidades argentinas a través de los discursos de la prensa diaria (1982-1983). História da Educação, 22(54), 113-134.
Gunstone, R. y Northfield, J. (1994). Metacognition and learning to teach. International Journal of Science Education, 16(5), 523-537.
Marín S. (2011). Conceptualización de las Competencias Científicas en los Estudiantes de Grado Decimo. Tesis de Maestría. Universidad Nacional de Bogotá.
Montenegro, E. B. J. (2016). Políticas de acceso a la Universidad Nacional de La Plata. Un análisis de las estrategias de ingreso desde la sanción de la Ley de Educación Superior (1995-2015). Tesis de Maestría. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.
Olivé, León. (2004). El bien, el mal y la razón. Facetas de la ciencia y la tecnología. México: Paidós.
Peña C. (2012). Uso de actividades experimentales para recrear conocimiento científico escolar en el aula de clase, en la institución educativa mayor de yumbo. Tesis de grado. Universidad Nacional del Valle. Sede Palmira.
Plaza, M. V., Galli, L. G., y Meinardi, E. (2015). La reflexión metacognitiva como estrategia para trabajar las creencias de sexualidad y género en la formación docente. Revista del IICE, (38), 63-74.
Vázquez Alonso, Á. y Manassero Mas, M. A. (2012). La selección de contenidos para enseñar naturaleza de la ciencia y tecnología (parte 1): Una revisión de las aportaciones de la investigación didáctica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las ciencias 9(1).
Zambrano, A. (2017). La relación entre conocimiento común y conocimiento científico en el contexto de la enseñanza, aprendizaje y cambio conceptual de las ciencias. TED: Tecné, Episteme y Didaxis, (3).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.