Using Acetylsalicylic Acid as a Guiding Axis for Chemistry Teaching

Authors

  • Ayelén Florencia Crespi 1Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica
  • María Florencia Leal Denis Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica. Universidad Nacional de General Sarmiento, Instituto de Ciencias. Universidad Nacional de Entre Ríos, Facultad de Bromatología. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Argentina
  • Mariana Hamer 2Universidad Nacional de General Sarmiento, Instituto de Ciencias. 4Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Argentina
  • Juan Manuel Lázaro Martínez 1Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Argentina

Keywords:

acetylsalicylic acid, analytical chemistry, organic chemistry, active participation

Abstract

This work presents a didactic proposal for teaching chemistry at university level that encourages participation and helps to understand the concepts of acidity, reactivity of functional groups in organic compounds, reaction mechanisms, spectroscopic techniques, and the quantification of active pharmaceutical ingredients in tablets. For this, we will use acetylsalicylic acid (commonly known as aspirin) as the main axis because of its history, synthesis, and quantification analysis. This proposal involves a laboratory practice which combine two different subjects: Organic Chemistry II and Analytical Chemistry along with the complement of virtual tools.

References

Bekerman, D. G. y Dankner, L. A. (2010). La Pareja Pedagógica en el Ámbito Universitario, un Aporte a la Didáctica Colaborativa. Formación Universitaria, 3(6), 3–8. https://doi.org/10.4067/s0718-50062010000600002

Blosser, P. (1990). The role of the laboratory in science teaching. Research Matters to the Science Teacher, 9001.

Corzo, M. A. C., Chacón, C. T. y Alcedo S. (2012). Los proyectos de aprendizaje interdisciplinarios en la formación docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(54), 877–902.

Costa, V. y Del Río, L. (2016). La articulación en la enseñanza. 1° Jornadas Sobre Las Prácticas Docentes En La Universidad Pública. Transformaciones Actuales Y Desafíos Para Los Procesos De Formación, Secretaría de Asuntos Académicos, UNLP, 1997, 149–157. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61283

Gagliardi, R. y Girodan, A. (2006). La historia de las ciencias: una herramienta para la enseñanza. Enseñanza de Las Ciencias, 4(3), 253–258. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5230

Li, Q., Bond, A. D., Korter, T. M. y Zeitler, J. A. (2022). New Insights into the Crystallographic Disorder in the Polymorphic Forms of Aspirin from Low-Frequency Vibrational Analysis. Molecular Pharmaceutics, 19(1), 227–234. https://doi.org/10.1021/acs.molpharmaceut.1c00727

Lion, C. (2020). Enseñar y aprender en tiempos de pandemia: presente y horizontes | Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación. Revista de Filosofía y Educación, 5(1), 1–8. http://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/3675

Lorenzo, G., Reverdito, A., Blanco, M. y Salerno, A. (2012). Difficulties of undergraduate students in the organic chemistry laboratory. Problems of Education in the 21st Century, 42, 74–81.

Martínez Torregrosa, J., Domènech Blanco, J. L., Menargues, A. y Romo Guadarrama, G. (2012). La integración de los trabajos prácticos en la enseñanza de la química como investigación dirigida. Educación Química, 23(1), 112–126. https://doi.org/10.1016/s0187-893x(17)30143-x

Paur, A. B., Rosanigo, Z. B. y Bramati, P. (2006). Educación en la sociedad del conocimiento. I Congreso de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/19258

Rodríguez, W., Barbosa, R. H., Molina, L. M., Lizarazo-Camacho, A. M. y Salamanca, A. J. (2011). Actitudes hacia la ciencia: un campo de interés investigativo en la didáctica de las ciencias. Actualidades Pedagógicas, 1(57), 121–139.

Vialart Vidal, M. N. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza aprendizaje en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior, 34(3), e2594. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v34n3/1561-2902-ems-34-03-e2594.pdf

Zabalza Beraza, M. Á. (2012). Articulación y rediseño curricular: el eterno desafío institucional. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 17. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6013

Published

2024-01-15

How to Cite

Crespi, A. F., Leal Denis, M. F., Hamer, M., & Lázaro Martínez, J. M. (2024). Using Acetylsalicylic Acid as a Guiding Axis for Chemistry Teaching. Educación En La Química, 30(01), 22–30. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/184

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.