Didactic proposal to address the shelling and dropout in General Chemistry in engineering careers

Authors

  • Ricardo Javier Dos Santos Universidad Nacional de Misiones. Facultad de Ciencias Forestales. Misiones, Argentina.
  • Débora Solange Saldivar Universidad Nacional de Misiones. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Misiones, Argentina.
  • Julieta Edith Kornel Universidad Nacional de Misiones. Facultad de Ciencias Forestales. Misiones, Argentina.

Keywords:

General chemistry, Engineering, Dropout, Shelling, Didactic Proposal

Abstract

This article aims to be a contribution for teachers who wish to review their practices, addressing problems such as drop out and shelling at the university level. A diagnosis, based on the data analysis with basic statistics is presented, which highlights the dropout and shelling in the General Chemistry chair of the Facultad de Ciencias Forestales of the Universidad Nacional de Misiones. Likewise, it allows identifying some causes that originate these problems. Based on the diagnosis results a didactic proposal is suggested to address them, considering the identified causes, such as the relationship between theory-practice, the programming of conceptual contents and the depth in their treatment and the way of evaluating.

References

Celman, S. (1993). La tensión teoría-práctica en la educación superior (Apunte de cátedra). Facultad de Cs. de la Educación. UNER.

Dalfaro, N., Demuth, P., Del Valle, G. y Aguilar, N. (2011). Ciencias Sociales. Los ingresantes de ingeniería de la FRRe y el estudio de la construcción de las competencias matemáticas. En C. Sosa y N. Dalfaro (Eds.), La Universidad Tecnológica Nacional en el Nordeste Argentino. Investigación y Desarrollo en la Facultad Regional Resistencia. edUTecNe. http://www.edutecne.utn.edu.ar/investigacion_fr_res/Dalfaro_Ciencias_Sociales.pdf

Fernández Gonzáles, J., Elortegui Escartín, N., Moreno Jiménez, T. y Rodríguez García, J. (2002). ¿Cómo hacer unidades didácticas innovadoras? Díada Editora S.L.

García de Fanelli, A. M. (2014). Rendimiento académico y abandono universitario: Modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina. Revista Argentina de Educación Superior 8(6), 9-38. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/35674

González Fiegehen, L. E. (2006). Repitencia y deserción universitaria en América Latina. En Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC) (Ed.), Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe 2000-2005: La metamorfosis de la educación superior (1°, pp. 156–168). Editorial Metropolis.

Litwin, E. (1997). Las Configuraciones didácticas: Una nueva agenda para la enseñanza superior. Paidos.

Nakamatsu, J. (2012). Reflexiones sobre la enseñanza de la Química. En blanco y Negro. 3(2).38-46. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/3862

Oliver, M. C., Eimer, G. A., Bálsamo, N. F. y Crivello, M. E. (2011). Permanencia y abandono en Química General en las carreras de Ingeniería de la Universidad Tecnológica Nacional – Facultad Regional de Córdoba (UTN-FRC), Argentina. Avances en Ciencias e Ingeniería. 2(2), 117-129. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=323627682011

Puppo, M. C. y Donati, E. R. (2013). Pedro tiene química en/con agronomía: ¿Tenemos que estudiar química en Agronomía? Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.

Salcedo Torres, L., Villareal Hernández, M., Zapata Castañeda, P., Rivera Rodríguez, J., Colmenares Gulumá, E. y Moreno Romero, S. (2005). Las prácticas de laboratorio en la enseñanza de la Química en Educación Superior. Enseñanza de Las Ciencias (Número Extra. VII Congreso), 1-5 https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2005nEXTRA/edlc_a2005nEXTRAp209pralab.pdf

Sandoval, M. J., Mandolesi, M. E. y Cura, R. O. (2013). Estrategias didácticas para la enseñanza de la química en la educación superior. Revista De Formación, 16(11), 248–260. https://www.redalyc.org/pdf/834/83428614007.pdf

Santos Guerra, M. Á. (2003). Dime cómo evalúas y te diré qué tipo de profesional y de persona eres. Revista Enfoques Educacionales, 5(1), 69–80. https://doi.org/10.5354/0717-3229.2003.47513

Ministerio de Educación - Secretaría de Políticas Universitarias (2021). Síntesis de Información Estadísticas Universitarias 2019-2020. https://www.argentina.gob.ar/noticias/sintesis-universitaria-2019-2020-con-nuevas-estadisticas-sobre-modalidad-distancia

Universidad Nacional de Misiones - Facultad de Ciencias Forestales (2017). Resolución del Consejo Directivo N° 244/17.

Universidad Nacional de Misiones - Facultad de Ciencias Forestales (2016). Documento de Autoevaluación.

Published

2023-07-27

How to Cite

Dos Santos, R. J., Saldivar, D. S., & Kornel, J. E. (2023). Didactic proposal to address the shelling and dropout in General Chemistry in engineering careers. Educación En La Química, 29(02), 86–96. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/168

Issue

Section

Investigación en didáctica de la Química