Use of technological tools in the teaching of “the structure of matter and its constitution”

Authors

  • Fernando Gabriel Olivares Universidad Nacional de la Patagonia Austral, Unidad Académica Río Gallegos, Ingeniería Química, Cátedra de Química General

Keywords:

remote emergency teaching, flipped classroom, animations, simulators, virtual laboratories

Abstract

During the months of the pandemic, face-to-face classes had to be virtualized in a sort of emergency remote teaching. To provide students with the topic "the structure of matter and its constitution" of the course of General Chemistry, several didactic strategies were used, such as flipped classroom and technological tools: animations, simulators, and virtual laboratories. The results obtained were encouraging, regarding the views of the videos prior to the synchronous classes, student participation in the forums and the activities proposed in the Virtual Teaching-Learning Environment. This type of strategy has excellent potential for hybrid classrooms designed for the return to face-to-face teaching in universities.

References

Aguilera-Ruiz, C., Manzano-León, A., Martínez-Moreno, I., Lozano-Segura, M. del C. y Casiano Yanicelli, C. (2017). El modelo flipped classroom. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 261–266. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v4.1055

Ambrosino, M. A. (2015). El proceso de virtualización en programas académicos de la Universidad Nacional del Litoral. Itinerarios Educativos, 7, 130-150. https://doi.org/10.14409/ie.v0i7.4953

Berenguer Albaladejo, C. (2016). Acerca de la utilidad del aula invertida o flipped classroom. En: M. Tortosa Ybáñez, S. Grau Company y J. Álvarez Teruel (Coord.), XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares, 1466-1480.

Bustos Sánchez, A. y Coll Salvador, C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 163-184.

Cabero Almera, J. (2007). Las TIC en la enseñanza de la química: aportes desde la tecnología educativa. En: A. Bodalo Santoyo, E. Gómez Gómez, J. Zaragoza Planes y R. Álvarez Blázquez. (Eds). Química: vida y progreso, 1-34.

Colás, P., Rodríguez, M. y Jiménez, R. (2005). Evaluación de e-learning. Indicadores de calidad desde el enfoque sociocultural. Education in the Knowledge Society (EKS), 6(2). https://doi.org/10.14201/eks.18186

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Torrey, T., y Bond M. (27 de marzo de 2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-Emergency-remote-teaching-and-online-learning

Hooper, S. y Rieber, L. (1995). Teaching with technology. En: A. C. Ornstein (Ed.), Teaching: Theory into practice, 154-170. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.

ISTE (2008). NETS for Teachers: National Educational Technology Standards for Teachers, Second Edition, ISTE (International Society for Technology in Education).

Martín, M. (28 de abril de 2021). ¿Cuál es la diferencia entre la educación remota de emergencia que tuvimos que llevar adelante en estos meses y la educación a distancia? Portal Educ.ar. https://www.educ.ar/recursos/156858/mercedes-martin-cual-es-la-diferencia-entre-la-educacion-rem.

Moreno Reyes, H., Mondragón Beltrán, E. y Peña Vargas, C. (2021). Análisis de las experiencias de enseñanza y aprendizaje digitales aplicadas durante la pandemia de COVID-19 en el nivel superior desde el enfoque de las buenas prácticas educativas. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12, e1257. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1257

Mckenzie, W. (2005). Becoming a Technoconstructivist. On Cue, Spring 2005, 21-23.

Pacheco, A., Lorduy, D., Flórez, E., y Páez, J. (2021). Uso de simuladores phet para el aprendizaje del concepto de soluciones desde las representaciones en química. Revista Boletín Redipe, 10(7), 201–213. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i7.1358

Pérez, T., y Plaza, J. (2013). Unidad 7: Animaciones, simuladores y laboratorios virtuales. Educación y Nuevas Tecnologías. Profesorado en Enseñanza de las Ciencias. Universidad Nacional de Río Negro, 1-9.

Raviolo, A. (2019). Imágenes y enseñanza de la Química. Aportes de la Teoría Cognitiva del Aprendizaje Multimedia. Educación química, 30(2), 114-128. http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/2427

Raviolo, A. (2010). Simulaciones en la enseñanza de la química. Memorias de las VI Jornadas Internacionales y IX Jornadas Nacionales de Enseñanza Universitaria de la Química. 1-9.

Ros-Gálvez, A., y Rosa-García, A. (2014). Uso del vídeo docente para la clase invertida: Evaluación, ventajas e inconvenientes. En: B. Peña Acuña (Coord.), Vectores de la pedagogía docente actual. 423-441.

Saldivia, B., Briceño, M., y Aguilar-Jiménez, A. (2019). Apropiación de las Tecnologías de Información y Comunicación como Generadoras de Innovaciones Educativas. Ciencia, Docencia y Tecnología, 30,(58), 267-289. https://doi.org/10.33255/3058/413

Salinas, J. (2009). Modelos emergentes en entornos virtuales de aprendizaje. Congresso Internacional Edutec 2009: Sociedade do Conhecimento e Meio Ambiente: Sinergia Científica, Manaus, 1-18.

UNESCO (2002). Information and Communication Technology in Education. A Curriculum for Schools and Programme of Teacher Development. http://unesdoc.unesco.org/ulis/cgi-bin/ulis.pl?-catno=129538&gp=1&mode=e&lin=1.

Zambon, A., Baggio, S. y Pinto Vitorino, G. (2020). Simulaciones computacionales en Química Medicinal: de la emergencia a la permanencia. Educación en la Química, 26(2), 168-176. https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/82/149

Published

2022-06-30

How to Cite

Olivares, F. G. (2022). Use of technological tools in the teaching of “the structure of matter and its constitution”. Educación En La Química, 28(01), 52–62. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/136

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.