Specifc linguistic skills implementation in the secondary education. Proyect: “cellulose extraction from patagonic algae”
Keywords:
secondary education, language skills, guided school researchAbstract
This paper attempts to explore the potential of introducing the reading of chemistry texts at secondary education in its Ciclo Básico (first three years). An exploratory descriptive research with a qualitative approach will be carried on; it intends to describe a first design of classroom practice in a guided school research, starting from academic reading. It is very common to find in most subjects, classroom project objectives stating that students are expected to use specific language, nevertheless the language practice necessary to build skills are very rarely included.
References
Campaña, M.L., Tijero, A., Aguado R., López M.M. y Moral A. (2014). Biorrefinería de residuos de marea. Obtención de celulosa de alta pureza. Revista Biosaia. N°3.
Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (2000). Enseñar lengua (5ta. ed.). Barcelona, España: Ed. Graó.
García Contreras, G. y Ladino Ospina, Y. (2008). Desarrollo de competencias científcas a través de una estrategia de enseñanza y aprendizaje por investigación. Studiositas 3, 3: 7-16. Recuperado el 11 de febrero 2020, de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/286031
González S. (2012). Aprendiendo a estudiar. (1ra ed.) Buenos Aires, Argentina: Gram Editora.
Maturano, C., Ishiwa, K., Macías, A. y Otero, J. (2015). Ignorancia consciente en el aprendizaje de las ciencias I: componentes de la incomprensión de un texto científco. Enseñanza de las Ciencias, 33(3), 7-22.
Parodi G., Ibañez R. y Peronard M. (2010). Saber leer. (1ra ed.). Buenos Aires: Aguilar.
Ramírez, S., Viera, L., Rembado, F. y Zinni, M. (2015). Actividades propuestas en cursos básicos de química: ¿Qué habilidades cognitivo lingüísticas promueven? Educación en la Química en Línea, 21(1), 19-31. Recuperado el 22 de Febrero de 2020, de http://www.adeqra.com.ar/
Sanmartí, N. (2007). Hablar, leer y escribir para aprender ciencia. La competencia en comunicación lingüística en las áreas del currículo: 103-127. Ministerio de Educación. Colección Aulas de Verano (Madrid).
Vaz-Rebelo, P., Morgado, J., Fernandes, P. y Otero, J. (2016). Ignorancia consciente en el aprendizaje de las ciencias II: factores que influyen en lo que los alumnos saben que no saben. Enseñanza de las Ciencias, 34(1), 91-105. Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. (1ra ed.). Barcelona: Editorial Gedisa
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Andrea Silvana Ciriaco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.