Study of an implemented laboratory work to analyze the discursive strategies used for the construction of meaning

Authors

  • Analía I. Margheritis Facultad de Agronomía, UNICEN, Azul, Buenos Aires, Argentina
  • M. Alejandra Goyeneche Facultad de Agronomía, UNICEN, Azul, Buenos Aires, Argentina
  • M. Cristina Iturralde Facultad de Ingeniería, UNICEN, Olavarría, Buenos Aires, Argentina

Keywords:

laboratory work, research question, discursive interventions

Abstract

The Laboratory Work of investigative type with University students was implemented. The objective was to analyze the discursive strategy used by the teacher for the joint construction of meaning. The analysis was qualitative. Different records were taken: direct observation, audio, analysis of the Laboratory report and in the partial evaluation instance. The teacher manages to motivate the exchange between the students through the guiding questions, in the majority of the groups there was an unequal participation. A large percentage could formulate the research question, hypotheses and predictions, design experiences to answer questions and propose explanations that account for the results, interpret the scientific information that was provided and draw conclusions. From the conceptual, they were able to familiarize themselves with the concepts proposed. In the laboratory report all the students managed to differentiate between chemical and physical change, in the instance of partial, some show conceptual confusions about it.

References

Atkins, P. y Jones, L. (2006). Principios de Química (3ra.Ed.). Porto Alegre: Bookman.

Brown, T. L., y Le May Jr, H. E. (2009). Química La Ciencia Central. México, D.F.: Pearson Prentice Hall.

Caraballo, D., & Andrés Z, M. M. (2014). Trabajo de laboratorio investigativo en física y la V de Gowin como herramienta orientadora para el desarrollo del pensamiento científico en educación media. Revista de Investigación, vol 38(82), pp 37-64. Recuperado en 11 de noviembre de 2017, de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?Script=sciarttext&pid=S101029142014000200003&lng=es&tlng=es

Caamaño, A. (2003). Los Trabajos Prácticos en Ciencias. Enseñar Ciencias. Coord. María, Pilar Jimenez Alexandre. Editorial Graó. Barcelona, pp 95-118.

Chang, R. (2010). Química (10ma. Ed.). México: Ed.Mc. Graw Hill.

Coll, C., y Onrubia, J. (2001). Estrategias discursivas y recursos semióticos en la construcción de sistemas de significados compartidos entre profesor y alumnos. Revista Investigación en la Escuela, vol 45, pp 21-31.

De Pro Bueno, A (2013). Enseñar procedimientos: por qué y para qué. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales vol 73, pp 69-76.

Insausti, M. J. (1997). Análisis de los trabajos prácticos de química general en un primer curso de universidad. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol 15(1), pp123-130.

Izquierdo, M. (ed.) (1999). Aportación de un modelo cognitivo de ciencia a la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, núm.

extra

López González, W. O. y Vivas Calderón F. (2009). Estudio de las preconcepciones sobre los cambios físicos y químicos de la materia en alumnos de noveno grado. Educere. Investigación Arbitrada, vol45, pp 491-499.

Margheritis, A.I., Iturralde, M.C (2013). Estudio de los recursos cognitivos lingüísticos utilizados por docentes y los alumnos en la interacción discursiva que se genera en una clase experimental de química II Encuentro de Investigadores en Enseñanza de las Ciencias. Facultad de Ingeniería Química. UNCPBA. Olavarría.

Margheritis, A.I., Goyeneche M.A. e Iturralde, M.C (2018). Diseño de una actividad guiada para un trabajo Práctico de Laboratorio de química universitaria (Primera Parte). Educación en la Química, 24(2), 169-181.

Mercer, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alumnos. Barcelona, España. Paidós.

Santilli, H. y Martín, A.M. (2006). Un camino para identificar las ideas de los sujetos desde un enfoque cualitativo. Revista electrónica de la Red de Investigación Educativa, vol 1(4). Recuperado en 10 de octubre de 2017 de http://revista.iered.org

Vogel A. (1974). Química Analítica Cualitativa. Volumen II (5ta.Ed.) Buenos Aires, Argentina. Editorial Kapeluz.

Published

2019-06-30

How to Cite

Margheritis, A. I., Goyeneche, M. A., & Iturralde, M. C. (2019). Study of an implemented laboratory work to analyze the discursive strategies used for the construction of meaning. Educación En La Química, 25(01), 15–29. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/156

Issue

Section

DE INTERÉS

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.