Virtual proposal for the practical activities of the organic Chemistry laboratory in times of pandemic
Keywords:
practical works, virtual teaching, organic ChemistryAbstract
Given the health emergency situation, the practical laboratory work of undergraduate subjects such as Organic Chemistry may not be carried out in person until the health situation allows it. The objective of this work is to present a virtual teaching proposal to address the practical works of the Organic Chemistry II subject of the Pharmacy and Biochemistry courses at the University of Buenos Aires.
References
Caamaño Ros, A. (2004). Experiencias, experimentos ilustrativos, ejercicios prácticos e investigaciones: ¿una clasificación útil de los trabajos prácticos? Alambique. Didáctica de las ciencias experimentales, 39, 8-19. Recuperado el 12 de julio de 2020, de https://www.researchgate.net/publication/39207515_Experiencias_experimentos_ilustrativos_ejercicios_practicos_e_investigaciones_una_clasificacion_util_en_los_trabajos_practicos
Caamaño Ros, A. (2005). Trabajos prácticos investigativos en química en relación con el modelo atómico-molecular de la materia planificados mediante un diálogo estructurado entre profesor y estudiantesEducación Química, 16(1), 10-19. http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.1.
Giordan, M., Gois, J. (2009). Entornos virtuales de aprendizaje en química: una revisión de la literatura. Educación Química, 20(3) , 301-313. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30030-2
Lorenzo, G., Salerno, A., Blanco, M. (2009). ¿Puede aprenderse química orgánica en la universidad presenciando una clase expositiva? Educación Química, 20(1), 77-82. https://doi.org/10.1016/S0187- 893X(18)30011-9
Lorenzo, G., Farré, A. y Rossi A. (2013). El uso de entornos virtuales en la capacitación docente de profesores universitarios. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, n° Extra, 2014-2017.
Martinez Torregrosa, J., Doménech Blanco, J. L., Menargues, A., Romo Guadarrama, G. (2012). La integración de los trabajos prácticos en la enseñanza de la química como investigación dirigida. Educación Química, 23(1), 112-126. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(17)30143-X
Proszek, R., Ferreira, M. (2009). Enseñanza de la química en ambien-tes virtuales: Blogs. Formación Universitaria, 2(6), 21-30. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062009000600004
Viera, L., I. (2017). El laboratorio en Química Orgánica: una propuesta para la promoción de competencias científico-tecnológicas. Educación Química, 28(4), 262-268. https://doi.org/10.1016/j. eq.2017.04.002
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ayelén Florencia Crespi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.