Study of digital competence "communication and collaboration" in students of initial training of a teacher in chemistry

Authors

  • Leticia Beatriz Diaz Instituto de Investigación en Educación en Ciencias Experimentales (IIECE). Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Universidad Nacional de San Juan.
  • Nora Edith Herrera Instituto de Investigación en Educación en Ciencias Experimentales (IIECE) Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Universidad Nacional de San Juan.
  • Nora Raquel Nappa Instituto de Investigación en Educación en Ciencias Experimentales (IIECE). Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Universidad Nacional de San Juan.
  • Susana Beatriz Pandiella Instituto de Investigación en Educación en Ciencias Experimentales (IIECE). Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Universidad Nacional de San Juan.

Keywords:

digital competence, university studens, chemistry teacher, perception

Abstract

Future teachers go through a stage of critical training in contexts of forced virtuality, which represents a valuable opportunity to address the challenges of significantly integrating ICT into their learning by promoting the development of digital competences. In order to know the degree of perception held by teaching students regarding the development of the digital competence "Communication and collaboration" achieved in time of pandemic, 42 Chemistry teaching students from an Argentine state university were asked to complete two instruments designed for this purpose, one is a KPSI and the other is a questionnaire on ICT uses. The analysis of the results obtained from the application of these instruments shows an evolution in relation to the improvement of the perception of this competence after the completion of the courses that coincides with the stage of virtualization of education during 2020.

References

De Pablos, J., Colás, P., Conde, J. y Reyes, S. (2017). La competencia digital de los estudiantes de educación no universitaria: variables predictivas. Bordón. Revista de pedagogía, 69(1), 169-185. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.48594

Ministerio de Educación (2017). Marco Nacional de Organización de los Aprendizajes para la Educación Obligatoria Argentina. Resolución CFE N° 330/17. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/moa-resolucion_imprenta.pdf

Ministerio de Educación y Deportes de la Nación (2016). Competencias de Educación Digital. 1a ed. Buenos Aires. Dirección de Educación Digital y Contenidos Multiplataforma, Educ.ar S. E. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005452.pdf

Tamir, P. y Lunetta, V. M. (1978). An Analyst of laboratory activities in the BSCS Yellow version. The American Biology Teacher, 40(6), 353-357. https://doi.org/10.2307/4446267

Valverde Crespo, D. (2018). Competencia digital de estudiantes de física y química en Educación Secundaria Obligatoria un estudio diagnóstico en el área de información sobre la temática de las reacciones químicas. [Tesis de Doctorado Universidad de Murcia].

https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/61779

Published

2022-12-26

How to Cite

Diaz, L. B., Herrera, N. E., Nappa, N. R., & Pandiella, S. B. (2022). Study of digital competence "communication and collaboration" in students of initial training of a teacher in chemistry. Educación En La Química, 28(02), 102–110. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/38

Issue

Section

Investigación en didáctica de la Química

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)