Proposal for a study of competences for admission to university technological scientific careers
Keywords:
competences, higher education, admission to university, scientific technological careersAbstract
The current trend focuses on the student from competency-based education. The transition process for students from compulsory secondary education to University involves an important change. The study of competences during this transition is complex and demanding, therefore, organizing the information is essential. This work presents a proposal for the different stages of studying the competences necessary for university entrance in scientific and technological careers belonging to the Facultad de Agronomía y Agroindustrias of the Universidad Nacional de Santiago del Estero. By describing a methodology to implement, a procedure is established for organizing the different stages and phases that are developed during educational research in a useful, practical, and effective manner, applicable to other research.
References
CONFEDI (2014). Competencias en ingeniería. (3ª ed.). Universidad FASTA Ediciones.
Di Blasi Regner, M., Ramírez, R., Carmen Mincucci, F. y Crescentini, C. (2019). Enseñanza centrada en el estudiante. Una experiencia en un curso de primer año de Ingeniería. Premisa 21(82), 5-22.
Creswell, J. (2014). Research Design (4ta ed.). Reino Unido: Sage publications.
Fernández Lamarra, N. (2018). La educación superior universitaria argentina: situación actual en el contexto regional. Sáenz Peña: Universidad Nacional de Tres de Febrero. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v7.n2.22634
García Fraile, J., López Rodríguez, N. M. y Valdés Salmerón, M. (2011). Formación de competencias en el aula. Guía didáctica. México: Pearson.
Galiano, J., Bustamante, P. y Acosta, C. (2021). El Desarrollo de Competencias en Química de Ingeniería en Alimentos. En: J. Galiano y col. (Eds.). Aportes de la FAyA para el Desarrollo. Investigaciones para la valorización integral y el aprovechamiento de nuestros recursos naturales, 215-225.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (6a Ed.). Mc Graw Hill.
Izquierdo, M. (2004). Un nuevo enfoque de la enseñanza de la química: contextualizar y modelizar. The Journal of the Argentine Chemical Society, 92 (4-6), 115 – 136. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S0365-03752004000200013&script=sci_arttext
Ley 27.204 de 2015. Ley de implementación efectiva de la responsabilidad del estado en el nivel de educación superior. 28 de octubre de 2015.
Perrenoud, P. (1998). Construir competencias desde la escuela. Santiago de Chile: Dolmen Ediciones (trad. en espagnol de Construire des compétences dès l'école. Paris: ESF, 1997).
Perrenoud, P. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa, 14(3), 503-523.
Perrenoud, P. (2008). Construir las competencias, ¿es darle la espalda a los saberes? Revista de Docencia Universitaria, monográfico 2: Formación centrada en competencias. https://revistas.um.es/redu/article/view/35261
Proyecto Tuning. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe Final. Proyecto Tuning América Latina, 2004-2007.
Tobón Tobón, S., Pimienta Prieto, J. H., y García Fraile, J. A. (2010). Secuencias Didácticas: Aprendizaje y Evaluación de Competencias. México: Pearson Educación.
Tobón Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed.). Bogotá: ECOE.
Zabala, A. y Arnau, L. (2007). 11 Ideas clave: como aprender y enseñar competencias. Barcelona, España: Ed. Graó.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paola Soledad Bustamante, José Eduardo Galiano, José Manuel Sáez López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.