Using Acetylsalicylic Acid as a Guiding Axis for Chemistry Teaching

Authors

  • Ayelén Florencia Crespi 1Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica
  • María Florencia Leal Denis Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica. Universidad Nacional de General Sarmiento, Instituto de Ciencias. Universidad Nacional de Entre Ríos, Facultad de Bromatología. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Argentina
  • Mariana Hamer 2Universidad Nacional de General Sarmiento, Instituto de Ciencias. 4Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Argentina
  • Juan Manuel Lázaro Martínez 1Universidad de Buenos Aires, Facultad de Farmacia y Bioquímica. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Argentina

Keywords:

acetylsalicylic acid, analytical chemistry, organic chemistry, active participation

Abstract

This work presents a didactic proposal for teaching chemistry at university level that encourages participation and helps to understand the concepts of acidity, reactivity of functional groups in organic compounds, reaction mechanisms, spectroscopic techniques, and the quantification of active pharmaceutical ingredients in tablets. For this, we will use acetylsalicylic acid (commonly known as aspirin) as the main axis because of its history, synthesis, and quantification analysis. This proposal involves a laboratory practice which combine two different subjects: Organic Chemistry II and Analytical Chemistry along with the complement of virtual tools.

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Published

2024-01-15

How to Cite

Crespi, A. F., Leal Denis, M. F., Hamer, M., & Lázaro Martínez, J. M. (2024). Using Acetylsalicylic Acid as a Guiding Axis for Chemistry Teaching. Educación En La Química, 30(01), 22–30. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/184

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

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