Augmented Reality as a Disruptive Strategy to explore Organic Chemistry

Authors

  • Mario Fernando Bustillo López Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.
  • Liliana Ferrer Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.
  • Silvina Videla Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.
  • Gabriela Ohanian Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.
  • Sergio Vardaro Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.

Keywords:

augmented reality, organic chemistry, information and communication technologies, disruptive innovation, didactic resource

Abstract

This paper addresses the application of Augmented Reality as part of a new didactic resource, which aims to be an innovative tool that can support the pedagogical process in classrooms, in order to facilitate the learning of chemical concepts in students. Through research and technological development, the application of Augmented Reality technology is presented within the field of sciences. That is why within the area of Organic Chemistry is proposed AUMENTED, an educational platform developed by the research team, which allows the visualization of three-dimensional structures of chemical molecules with augmented reality. In the educational field it was possible to complement the teaching materials with virtual models that stimulate the perception and understanding of chemical concepts. Acceptance by students is reported to have increased over the two years of use.

Author Biography

Mario Fernando Bustillo López, Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza, Argentina.

Soy un estudiante en Ingeniería Mecatrónica. Paralelamente me desempeño en el desarrollo de sistemas de Realidad Aumentada y trabajo en la implementación de tecnologías disruptivas en la Química Orgánica.

Siempre busco hacer un crossover con las distintas ramas de la Mecatrónica y Ciencia en mi día a día. Con la finalidad de optimizar tiempos, cantidad de recursos y aumentar el rendimiento de las tareas por el bienestar humano.

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Published

2022-06-30

How to Cite

Bustillo López, M. F., Ferrer, L., Videla, S., Ohanian, G., & Vardaro, S. (2022). Augmented Reality as a Disruptive Strategy to explore Organic Chemistry. Educación En La Química, 28(01), 74–83. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/77

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

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