The Approach to the Rutherford Atomic Model in Basic Secondary Education Textbooks

Authors

  • Silvia Carolina Aragón Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales. Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Universidad Nacional de San Juan
  • Carla Maturano Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales. Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Universidad Nacional de San Juan. Departamento de Física y de Química. Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Universidad Nacional de San Juan.
  • Claudia Mazzitelli Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales. Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Universidad Nacional de San Juan - Departamento de Física y de Química. Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Universidad Nacional de San Juan - CONICET

Keywords:

atomic models, Rutherford model, textbooks, secondary education

Abstract

In this work we propose to analyze for didactic purposes how textbooks present Rutherford's atomic model and its experimental bases from a multimodal perspective that involves both verbal texts and images related to them. We selected a sample of five recently published Argentine Basic Secondary Education textbooks. In relation to the verbal texts, we examine the genre, inferring whether it describes or explains, and we identified ideas that allude to the historical contextualization of its formulation and that are linked to the nature of science and the scientific work. With regard to images, we analyzed their ideational meaning and, finally, we looked for the logicalsemantic relationships between the verbal and the visual modes. The results show that the relationships necessary for the student’s comprehension are not obvious and would require the teacher's mediation through specific task instructions.

References

Balbiano, A., Deprati, A., Iglesia, M., Jaul, M., Molinari, M. y Serafini, G. (2018). Química. Los materiales y sus propiedades. La naturaleza corpuscular de la materia. El átomo. Buenos Aires: Santillana en línea.

Bazo, R., Bulwik, M., Calderón, S., Ipucha, C. y Marino, D. (2018). Avanza. Física y Química. La naturaleza corpuscular de la materia. Las mezclas y las sustancias. La electricidad y el magnetismo. Las fuerzas y los campos. Las reacciones químicas. Buenos Aires: Kapelusz.

Bolado-Penagos, M. (2019). Tratamiento del experimento de Rutherford en libros de texto de bachillerato. Tesis de maestría, Universidad de Cádiz, Cádiz, España. http://hdl.handle.net/10498/21171

Bulwik, M., Calderón, S., di Francisco, K., Marino, D. y Lizaso, E. (2016). Activados. Física y Química II. Modelos atómicos. Tabla periódica. Uniones químicas e intermoleculares. Reacciones químicas y nucleares. Calorimetría y transmisión de calor. Radiaciones. Buenos Aires: Puerto de Palos.

Chan, E. (2011). Integrating visual and verbal meaning in multimodal text comprehension: towards a model of intermodal relation. En S. Dreyfus, S. Hood y M. Stenglin (Eds.), Semiotic Margins. Meaning in Multimodalities, (pp. 144- 167). London and New York: Continuum International Publishing Group.

Cid Manzano, R. y Da Silva Alonso, G. (2012). Estudiando cómo los modelos atómicos son introducidos en los libros de texto de Secundaria. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 9(3), 329-337. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2780

Edelsztein, V. (2017). Fisicoquimica 3. Mandioca. Buenos Aires: Serie Llaves.

Ge, Y., Unsworth, L., Wang, K. y Chang, H. (2018). Image Design for Enhancing Science Learning: Helping Students Build Taxonomic Meanings with Salient Tree Structure Images. En K. Tang y K. Danielsson (Eds.). Global Developments in Literacy Research for Science Education (pp. 237-258). Switzerland: Springer.

Kress, G. y Van Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design. London/New York: Routledge.

Kress, G. (2009). Multimodality. A social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge.

Lemke, J. (2004). The literacies of science. En E. W. Saul (Ed.), Crossing borders in literacy and science instruction: Perspectives in theory and practice (pp. 33–47). Newark: International Reading Association/National Science Teachers Association.

Maturano, C. (2018). El manual escolar en la enseñanza y el aprendizaje de las Ciencias Naturales: análisis de representaciones sociales y aspectos didácticos de su utilización en la escuela secundaria. Tesis doctoral en Ciencias de la Educación. Mendoza: UNCUYO.

Maturano, C. y Mazzitelli, C. (2018). La lectura y la escritura en las clases planificadas por docentes de Ciencias Naturales de educación secundaria en Argentina. Traslaciones, Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 5 (10), 263-286. http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/traslaciones/article/view/1622/1147

Ministerio de Educación de la Nación. C.F.E. (2013) Núcleos de aprendizaje prioritarios. Ciencias Naturales. Ciclo Básico de la Educación Secundaria 1° y 2° / 2° y 3° Años. Consejo Federal de Educación.

Martin, J. R. y Rose, D. (2008). Genre Relations. Mapping culture. Londres: Equinox.

Parodi, G. (2010). Multisemiosis y lingüística de corpus: Artefactos (multi) semióticos en los textos de seis disciplinas en el corpus PUCV-2010. RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 48(2), 33-70. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832010000200003

Pochne, J., Schneider, F. y Lanteri, S. (2018). Física y Química. Estructura atómica. Reacciones químicas y nucleares. Intercambios de energía. sm. Buenos Aires: Serie Savia.

Rose, D. y Martin, J. R. (2012). Learning to write, reading to learn: Genre, knowledge and pedagogy in the Sydney School. London: Equinox.

Rudolph, C. A., Maturano, C. I. y Soliveres, M. A. (2020). Los géneros en los textos de manuales escolares de Ciencias Naturales. Revista Signos Estudios de Lingüística, 53(103), 520-546. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342020000200520

Tang, K. S. y Moje, E. (2010). Relating multimodal representations to the literacies of science.Research in Science Education, 40, 81–85. https://doi.org/10.1007/s11165-009-9158-5

Treagust, D. F. (2018). The importance of multiple representations for teaching and learning science. En comp. M. Shelley y A. Kiray (Eds.), Education Research Highlights in Mathematics, Science and Technology (pp. 215-223). USA: ISRES Publishing.

Vasilachis, I. (2006). Estrategias de Investigación Cualitativa. Barcelona-España: Editorial Gedisa.

Veel, R. (2005). Learning how to mean –scientifically speaking: apprenticeship into scientific discourse in the secondary school. En F. Christie y J. R. Martin (Eds.), Genre and institutions: Social processes in the workplace and school (pp. 161-195). Continuum: Collection London Series.

Zang, C., Giacosa, N. y Chrobak, R. (2019). El contenido científico en libros de textos: una revisión en revistas de acceso libre, Latin-American Journal of Physics Education, 13(3), 3305, 1-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7553948

Published

2022-06-30

How to Cite

Aragón, S. C., Maturano, C. ., & Mazzitelli, C. (2022). The Approach to the Rutherford Atomic Model in Basic Secondary Education Textbooks. Educación En La Química, 28(01), 3–15. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/40

Issue

Section

Investigación en didáctica de la Química

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.