The learning of values through routines that make thoughts visible

Authors

  • Marina Silvia Masullo Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología. Facultad de Ciencias Exactas Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, República Argentina.
  • Elena Silvia Pérez Moreno Departamento de Ingreso. Facultad de Lenguas. Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, República Argentina.
  • Ligia Quse Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología. Facultad de Ciencias Exactas Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, República Argentina.
  • Fanny Cativa Instituto Secundario Dante Alighieri.

Keywords:

thinking routines, social value of science, teaching of chemistry

Abstract

The teaching-learning of values linked to scientific knowledge has been part of the curricular designs at the secondary level in Argentina. However, in the case of school texts, they are often nothing more than a decontextualized proposal disconnected from the class theme and, at other times, relegated to an activity at the end of the chapter. With the idea of establishing a joint search and exploration of the ideas, making them visible in the interaction in the classes, we propose the work by means of a routine of thought. The work is oriented to encourage among the students the discussion, confrontation and critical reflection of the own social practices in front of the social construction on a certain critical subject for the humanity.

References

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. Secretaría de Educación Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa Dirección General de Planeamiento e Información Educativa. Diseño Curricular ENCUADRE GENERAL. Versión Definitiva 2011-2015. En línea: http://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/EducacionSecundaria/DiseniosCurricSec.php

Ritchhard, R. (2002). Thinking routines: Creating the spaces and Structures for thinking. Chapter 5. http://www.ronritchhart.com/COT_Resources_files/CHAPTER%205%20Intellectual%20Character.pdf

Ritchhart, R.; Church, M.; Morrison, K. (2014). Hacer visible el pensamiento. Cómo promover el compromiso, la comprensión y la autonomía de los estudiantes, primera edición. Paidos. Buenos Aires.

Stone Wiske, M., Rennobohm Franz, K., & Breit, L. (2006). Enseñar para la compresión con nuevas tecnologías. Paidos. Buenos Aires.

Published

2016-12-30

How to Cite

Masullo, M. S., Pérez Moreno, E. S., Quse, L., & Cativa, F. (2016). The learning of values through routines that make thoughts visible . Educación En La Química, 22(02), 100–110. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/247

Issue

Section

PARA REFLEXIONAR

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.