An Insightful Examination with a Gender Perspective on Dominga C. Lanza, the First Female Doctor in Chemistry at UNLP

Authors

  • Paula Bergero Universidad Nacional de La Plata – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Instituto de Investigaciones Teóricas y Aplicadas (INIFTA).

Keywords:

pioneering, academic career, visibility

Abstract

Dominga C. Lanza was a pioneer in Chemistry at the National University of La Plata. She graduated in 1909 as a Professor of Secondary and Higher Education in Chemistry and obtained her doctorate in 1912, becoming one of the first persons, and the first woman, to achieve the highest degree in the discipline in La Plata. Her doctoral thesis, titled "Contribution to the Study of Physico-Chemical Volumetry," focused on a method proposed in France that promised to change the established volumetric procedures at that time. Although little has survived about Dr. Dominga Lanza, her story reflects an era when women faced challenges in accessing higher education and scientific research. Recognizing and disseminating the history of women like Dominga Lanza can be a resource for reflecting on the evolution of the situation of women since their incorporation into academia and promoting a gender perspective in the field of exact sciences.

References

Álvarez, H. H. (1913). La volumetría fisicoquímica aplicada al análisis de vinos. Sucinta reseña de un curso de análisis de vinos seguido en la Universidad de Lausanne Anales De La Sociedad Científica Argentina, 1(Tomo LXXV).

Álvarez, N. (1912). El ácido tioacético en el análisis químico. [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/141750

Arias, A. C. (2016). Las mujeres en la historia de la ciencia argentina: una revisión crítica de la bibliografía. Trabajos y Comunicaciones, 2da. Época, Universidad Nacional de La Plata.

Arias, A. C. (2017). Mujeres universitarias y espacios de conocimiento. El caso de la Universidad Nacional de La Plata en las primeras décadas de siglo XX. XIII Jornadas Nacionales de Historia de las Mujeres y VIII Congreso Iberoamericano de Estudios de Género Ciudad de Buenos Aires.

Arreguine, V. (1918). Contribución al estudio del Baccharis Cordifolia (D. C.) [Tesis de doctorado]. Universidad de Buenos Aires, Argentina. https://bibliotecadigital.exactas.uba.ar/download/tesis/tesis_n0119_Arreguine.pdf

Baña, B. (2022). Enrique Herrero Ducloux y la institucionalización de la química en la Argentina. La Ménsula, 15(39).

Barberis, S. (2009). Las primeras químicas. La Ménsula, 3(8).

Ducloux, E. H. (1909). La enseñanza de la química en la Universidad Nacional de La Plata. Archivos de Pedagogía y Ciencias Afines. Memoria Académica, 6(18), 309-340.

Dutoit, P. (1910). Conferencia. Bulletin de la Societé Chimique de France.

Edelsztein, V., Guastavino, F. y Mileo, A. (2020). ¿Quién es esa científica? Una iniciativa didáctica para visibilizar la presencia de las mujeres en la ciencia. Journal of Science Communication América Latina, 3(1), N01. https://doi.org/10.22323/3.03010801

García, S. V. (2006). Ni solas ni resignadas: la participación femenina en las actividades científico-académicas de la Argentina en los inicios del siglo XX. Cadernos Pagu, 27(27), 133-172. https://doi.org/10.1590/S0104-83332006000200007

García, S. V. (2011). Mujeres, ciencias naturales y empleo académico en la Argentina (1900-1940). INTERthesis, 8(2). https://doi.org/10.50071807-1384.2011v8n2p83

Hace años. (2015). Diario El Día de La Plata. https://www.eldia.com/nota/2015-3-23-hace-anos

Hace años. (2017). Diario El Día de La Plata. https://www.eldia.com/nota/2017-2-19-hace-anos

Lanza, D. C. (1912). Contribución al estudio de la volumetría físico-química. [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/141600

MinCyT. (2012). La percepción de los argentinos sobre la investigación científica en el país – Tercera encuesta nacional. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/percepcion_publica_2012.pdf

MinCyT. (2023). Diagnóstico sobre la situación de las mujeres en ciencia y tecnología. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/diagnostico_mujeres_en_cyt_2023.pdf

Sagastume, C. A. (1944). Historia de la Facultad de Química y Farmacia de La Plata (1889-1919). Aldo H. Campana (Ed). https://archivos.biol.unlp.edu.ar/index.php/s/k78rwBBti9dsfgP

UNLP. (1909a) Archivos de Pedagogía y Ciencias Afines. Memoria Académica. Actos Públicos, 5, 261-284. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1909b). Colación de grados e inauguración de cursos. Archivos de Pedagogía y Ciencias Afines. Memoria Académica. Actos Públicos, 5, 285-305. Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1911). Colación de grados. Aperturas de cursos y Conmemoración de Sarmiento. Actos Públicos: Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (1913a). Bibliografía. Archivos de Pedagogía y Ciencias Afines, 12(35), 287-339.

UNLP. (1913b). Colación de Grados. Archivos de Pedagogía. Actos Públicos: Universidad Nacional de La Plata.

UNLP. (2019). Historia del Posgrado. Breve historia de la creación de la Facultad de Ciencias Exactas. Antecedentes de la carrera de Doctorado from https://www.exactas.unlp.edu.ar/historia_de_postgrado#:~:text=La%20creaci%C3%B3n%20del%20Doctorado%20de,15%20de%20enero%20de%201908

Published

2024-01-15

How to Cite

Bergero, P. (2024). An Insightful Examination with a Gender Perspective on Dominga C. Lanza, the First Female Doctor in Chemistry at UNLP. Educación En La Química, 30(01), 69–80. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/191

Issue

Section

La Educación en la Química en Argentina y en el Mundo