Open educational resources: the role of images in teaching and learning proposals

Authors

  • Tania A. Curin Nuñez Universidad Nacional de Río Negro, Laboratorio de Investigación en Didáctica de las Cs. Naturales (LIDCiN)
  • Andrea Soledad Farré
  • Andrés Raviolo Universidad Nacional de Río Negro, Laboratorio de Investigación en Didáctica de las Cs. Naturales (LIDCiN)

Keywords:

open educational resources, images, Educ.ar portal

Abstract

The pandemic put the spotlight on open educational resources. Since the year 2000, in our country, teachers can access them on the Educ.ar portal. In this work, we documented the available resources in that portal. In addition, we analysed and compared static images in the learning and teaching proposals available on that portal published before and during the pandemic. The 45% of the resources consisted of videos, 18% were students' activities, and 15% were proposals for pedagogical sequences, the rest correspond to other textual materials, audios, broken links, etc. We found differences in image quantity, quality, and communicative function, depending on whether the resources were published before or during the pandemic. Materials produced during the pandemic had fewer images than those before. The scarce use of these resources during the pandemic may have been more influenced by the type of resources available than by the way in which the images were included.

References

Cheng, M. y Gilbert, J. K. (2009). Towards a better utilization of diagrams in research into the use of representative levels in chemical education. En: J.K. Gilbert, D. Treagust (eds.), Multiple representations in Chemical Education, Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-8872-84

Clarck, R. C. y Lyons, C. (2011). Graphics for learning proven guidelines for planning, designing, and evaluating visuals in training materials (2da Ed.). John Wiley and Sons, Inc.

Decreto 383/2000 [Poder Ejecutivo Nacional]. Creación de EDCU.AR S. E. 12 de mayo de 2000.

Decreto 459 de 2010 [Poder Ejecutivo Nacional]. Creación del Programa “Conectar igualdad”. 06 de abril de 2010.

Espinoza-Cara, A., Bauza Castellanos, M. C., y García-Huarque, G. (2021). Análisis de la estructura retórica de los cuadernillos del programa “Seguimos Educando” publicados durante el Aislamiento Social, Preventivo y Obligatorio. Educación en la Química, 27(02), 166–173. https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/55

Farré, A. S., Zugbi, S. y Lorenzo, M. G. (2014). El significado de las fórmulas químicas para estudiantes universitarios. El lenguaje químico como instrumento para la construcción de conocimiento. Educación Química, 25 (1), 14-20. http://dx.doi.org/10.1016/S0187-893X(14)70518-X

Frigg, R. y Hartmann, S. (2020). Models in Science. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2020 Edition), Edward N. Zalta (ed.) https://plato.stanford.edu/archives/spr2020/entries/models-science/.

Gómez Marín, A., Restrepo Restrepo, E. y Becerra Agudelo, R. A. (2021). Fundamentos pedagógicos para la creación y producción de recursos educativos abiertos (REA). Anagramas, 19(38), 35-68. https://doi.org/10.22395/angr.v19n38a3

Huang, R., Liu, D., Tlili, A., Knyazeva, S., Chang, T. W., Zhang, X., Burgos, D., Jemni, M., Zhang, M., Zhuang, R. y Holotescu, C. (2020). Guidance on Open Educational Practices during School Closures: Utilizing OER under COVID-19 Pandemic in line with UNESCO OER Recommendation. Beijing. Smart Learning Institute of Beijing

Mayer, R. E. (Ed.) (2014). The Cambridge handbook of multimedia learning (2da Ed.). Cambridge University Press.

Ministerio de Educación de la Nación, (2020). Informe preliminar: encuesta a docentes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires.

Ministerio de Educación de la Nación, (2020). Resolución 106. Creación del Programa “Seguimos educando”. 15 de marzo de 2020.

Normal University. Lemke, J. (2002). Enseñar todos los lenguajes de la ciencia: palabras, símbolos, imágenes y acciones. En: M. Benlloch (comp.): La Educación en Ciencias: ideas para mejorar su práctica (pp. 159-186). Ed. Paidós.

Perales, J. y Jiménez, J. (2002). Las ilustracio¬nes en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Análisis de libros de texto. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 369-386.

Raviolo, A. (2010). Recursos didácticos visuales en las clases de ciencias. Educación en la Química, 16(1), 9-18.

Raviolo, A. (2015). Los dibujos esquemáticos en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Novedades Educativas, 295, 66-70.

Raviolo, A. (2019). Imágenes y enseñanza de la Química. Aportes de la Teoría Cognitiva del Aprendizaje Multimedia. Educación Química, 30(2), 114-128. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2019.2.67174

Raviolo, A. y Farré, A. S. (2017). Una evaluación alternativa del tema titulación ácido-base a través de una simulación. Educación Química, 28(3), 163-173. http://dx.doi.org/10.1016/j.eq.2017.01.003

UNESCO (2019). Recomendación sobre los Recursos Educativos Abiertos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373755/PDF/373755eng.pdf.multi.page=20

Published

2024-01-15

How to Cite

Curin Nuñez, T. A., Farré, A. S., & Raviolo, A. (2024). Open educational resources: the role of images in teaching and learning proposals. Educación En La Química, 30(01), 6–21. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/188

Issue

Section

Investigación en didáctica de la Química

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2