Description of teaching materials for laboratory experiences of chemistry. His influence on the construction of knowledge

Authors

  • Miriam G. Acuña Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales (FCEQyN). Universidad Nacional de Misiones (UNaM).
  • Griselda M. Marchak Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales (FCEQyN). Universidad Nacional de Misiones (UNaM).
  • Gladis E. Medina Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales (FCEQyN). Universidad Nacional de Misiones (UNaM).
  • Alicia J. Baumann Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales (FCEQyN). Universidad Nacional de Misiones (UNaM).
  • María G. Lorenzo Facultad de Farmacia y Bioquímica (FFyB) Universidad Nacional de Buenos Aires y CONICET.

Keywords:

experimental activities, university education, chemistry, practical work guide

Abstract

The practical laboratory guides of eleven subjects of the disciplinary field Chemistry of the basic cycle of eight undergraduate and undergraduate careers belonging to the Faculty of Exact Chemical and Natural Sciences (FCEQyN) of the National University of Misiones (UNaM) are described and analyzed, considering the contents, structure, design and objectives. In addition, a sample of students was surveyed about the potential of the teaching material. The study showed that the didactic material tends to achieve technical training and would need some adjustments to promote a strategic training of the student; presenting new and open situations that demand the decision making on the concepts to apply, when and how. Students prefer activities where they perceive visible changes such as appearance of precipitates or changes in coloration. They require more individual practices from the beginning, they are eager to acquire skills and abilities, “do it myself”.

References

Acuña, M.G. (2015). Factores asociados al rendimiento académico de los alumnos de Licenciatura en Genética de la Facultad de Ciencias Exactas Químicas y Naturales de la Universidad Nacional de Misiones, su relación con el aprendizaje de Química. Tesis de Maestría en Enseñanza de Ciencias Exactas y Naturales. Facultad de Ingeniería. Universidad Nacional del Comahue. Argentina.

De Jong, O. (2011). La enseñanza para el aprendizaje basado en problemas: el caso de los trabajos prácticos abiertos. Educación en la Química, Vol 17 (1), 3-14.

Durango Usuga, P. A. (2015). Las prácticas de laboratorio como una estrategia didáctica alternativa para desarrollar las competencias básicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la química. Tesis de Maestría. Maestría en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales. Facultad de Ciencias Universidad Nacional de Colombia. Medellín, Colombia. Recuperado de: http://www.bdigital.unal.edu.co/49497/1/43905291.2015.pdf el 11 de noviembre de 2016.

Fernández, N. E. (2013). Los Trabajos Prácticos de Laboratorio por investigación en la enseñanza de la Biología. Revista Educación en Biología, 16 (2), 15-30.

Furió C., Valdés P., González de la Barrera, L. G. (2005). Transformación de las prácticas de laboratorio de química en actividades de resolución de problemas de interés profesional. Educación Química 16(1), 20-29.

Gallardo Córdova, K. E. (2009). La nueva Taxonomía de Marzano y Kendall: una alternativa para enriquecer el trabajo educativo desde su planeación. Escuela de Graduados en Educación del Tecnológico de Monterrey. http://www.cca.org.mx/profesores/congreso_recursos/descargas/kathy_marzano.pdf.

Garritz, A., Daza, S. y Lorenzo, M. G. (2014). Conocimiento didáctico del contenido. Una perspectiva iberoamericana. Saarbrücken: Académica Española.

López Rua, A. M.; Tamayo Alzate, Ó. E. (2012). Las prácticas de laboratorio en la enseñanza de las ciencias naturales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Manizales, Colombia, 1(8), 145-166.

Lorenzo, M. G. (2006). Science by and for everyone: A transforming relationship between University and School. The Chemical Educator, 11 (3), 214-217. DOI 10.1333/s00897061033a. ISSN: 1430-4171 (electronic version) Available en Español, translation by Lorenzo, M. G.

Lorenzo, M. G. (2012). Los formadores de profesores: el desafío de enseñar enseñando. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 16 (2), 295-312.

Lorenzo, M. G. (2017). Enseñar y aprender ciencias. Nuevos escenarios para la interacción entre docentes y estudiantes. Educación y Educadores, 20(2), 249-263. DOI: 10.5294/edu.2017.20.2.5

Peres Gonçalves, F.; Marques C. A. (2013): Problematización de las actividades experimentales en la formación y la práctica docente de los formadores de profesores de Química. Enseñanza de las ciencias, 31(3) 67-86.

Pozo, J. I. (2008). Aprendices y Maestros. La psicología cognitiva del aprendizaje. (2º ed). Madrid, España: Alianza Editorial.

Sánchez, G., Odetti, H. y Lorenzo, G. (2016). Caracterización de la práctica educativa de docentes universitarios en clases de laboratorio. En Membiela Iglesia, F. P. (ed.). La práctica docente en la enseñanza de las ciencias. Vigo: Educación Editora. D.L.: OU 19-2017.

Séré, M.-G. (2002). La enseñanza en el laboratorio. ¿Qué podemos aprender en términos de conocimiento práctico y de actitudes hacia la ciencia? Investigación didáctica, Enseñanza de las ciencias, 20 (3), 357-368

Siso Pavón, Z.; Briceño Soto, J.; Alvarez Prieto, C. y Arana Araque, J. (2009). Las prácticas de laboratorio en la formación del profesorado de Química. Un primer acercamiento. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 9(18), 139-161. Recuperado de: http://www.umce.cl/~dialogos/n18_2009/siso.swf el 9 de mayo de 2017.

Tenreiro-Vieira, C. y Marques Vieira R. (2006). Diseño y validación deactividades de laboratorio para promover el pensamiento crítico de los alumnos. Revista Eureka de Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 3(3), 452-466.

Published

2018-06-30

How to Cite

Acuña, M. G., Marchak, G. M., Medina, G. E., Baumann, A. J., & Lorenzo, M. G. (2018). Description of teaching materials for laboratory experiences of chemistry. His influence on the construction of knowledge. Educación En La Química, 24(01), 24–36. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/212

Issue

Section

PARA REFLEXIONAR

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.