Chemistry instruction in vocational training: reality or alternative?

Authors

  • Luis Angel Aguilar Carrasco Benemérita Universidad Autónoma De Puebla, Facultad De Ciencias Químicas, México

Keywords:

chemistry teaching, teacher training, curriculum

Abstract

In Mexico, teacher training is concentrated in the sub-system of Normal Schools, where teachers are trained to teach students from 6 to 15 years old. However, there is no teacher training program for secondary education (15 to 18 years) or university teachers as such. For this reason, the graduate students starts as a subject teacher has no pedagogical and teaching tools to teach the subjects he is to tackle in a better way than this is a phenomenon that is repeated in all areas of knowledge, the particular case analysed is that of the didactics of Chemistry, a training area which appears to be emerging and which could be positioned as a necessity within the training of professionals from the incorporation of subjects in this respect into the curriculum, from the comparison of Mexican universities offering bachelor’s degrees in chemistry.

References

Aguilar Carrasco, L. A. y González Martínez, A. (2021). Propuesta de Flexibilización de la Ruta Curricular de la Licenciatura en Química. Un análisis de los elementos del plan de estudio. Voces De La educación, 6(12), 45–64. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/266

Caballero Camejo, C. (2017). Las demandas de la educación química en la actualidad. Varona, Revista Científico-Metodológica, (65), 1-11.

Carriazo Baños, J. y Saavedra Alemán, M. (2004). La didáctica de la química: una disciplina emergente. Tecné, Episteme y Didaxis, (15), 73–84. https://doi.org/10.17227/ted.num15-5563

Gallego-Badillo, R. y Pérez-Miranda, R. (2002). El Problema del Cambio en las Concepciones de Estudiantes de Formación Avanzada. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 401–414. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3956

García-Paredes, C. Ruiz-Mora, F. Aldás-Paredes, L. y Gómez, E. (2024) Didáctica de la Química desde la Nueva Visión de la Ciencia. Revista Social Fronteriza, 4(5), e448. https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(5)448

Gutiérrez, A. y Jaime, A. (2021). Desafíos actuales para la Didáctica de las Matemáticas. Revista Innovaciones Educativas, 23(34), 198-203. https://dx.doi.org/10.22458/ie.v23i34.3515

Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática. INEGI. (2025). Maestros y escuelas por entidad federativa según nivel educativo, ciclos escolares seleccionados de 2000/2001 a 2023/2024. https://www.inegi.org.mx/app/tabulados/interactivos/?pxq=8c29ddc6-eeca-4dcc-8def-6c3254029f19

Izquierdo, M. (2019). Química General. Una aproximación histórica. Educación química, 30(3), 92-94. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2019.3.70007

Míguez Palermo, M. (2010). Una estrategia didáctica alternativa en aulas universitarias de química: potenciando el proceso motivacional por el aprendizaje. Educación Química, 21(4), 278-286. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30096-X

Ortiz Bonilla, O. R. (2022). Estrategias didácticas lúdicas para el aprendizaje de los elementos químicos en estudiantes de bachillerato. Ecuador: Ambato.

Parga-Lozano, D. y Piñeros-Carranza, G. (2018). Enseñanza de la química desde contenidos contextualizados. Educación química, 29(1), 55-64. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63683

Popayán Otaya, Y. y Castillo Mosquera, V. A. (2017). Situación didáctica y enseñanza del pensamiento variacional. Educere, 21(70), 571-579. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/11310

Quijano Cedeño, A. A. y Navarrete Pita, Y. (2022). La enseñanza de la química: Necesidad de un fortalecimiento y comprensión en estudiantes de bachillerato. Oratores. Revista de Ciencias de la Educación, (15), 13-23. https://doi.org/10.37594/oratores.n15.603

Sandoval, M. J., Mandolesi, M. E. y Cura, O. R. (2013). Estrategias didácticas para la enseñanza de la química en la educación superior. Educación y Educadores, 16(1), 126–138. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2283

Published

2025-07-30

How to Cite

Aguilar Carrasco, L. A. (2025). Chemistry instruction in vocational training: reality or alternative?. Educación En La Química, 31(02), 144–154. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/270

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.