INTERDISCIPLINARY MODEL IN CHEMICAL SCIENCE TEACHING: SYNTHESIS, CHARACTERIZATION AND DETERMINATION OF THE MOLAR SOLUBILITY OF A COORDINATION POLYMER

Authors

  • Federico Aballay Universidad Nacional de San Luis, Facultad de Química, Bioquímica y Farmacia, Área de Química General e Inorgánica, Chacabuco y Pedernera, San Luis, Argentina.
  • María Cristina Almandoz Universidad Nacional de San Luis, Facultad de Química, Bioquímica y Farmacia, Área de Química Física, Chacabuco y Pedernera, San Luis, Argentina.
  • María Fernanda Castro Universidad Nacional de San Luis, Facultad de Química, Bioquímica y Farmacia, Área de Química General e Inorgánica, Chacabuco y Pedernera, San Luis, Argentina.
  • Germán Gomez Universidad Nacional de San Luis, Facultad de Química, Bioquímica y Farmacia, Área de Química General e Inorgánica, Chacabuco y Pedernera, San Luis, Argentina.

Keywords:

chemistry teaching, solubility, polymer, interdisciplinarity

Abstract

The present work reports an interdisciplinary model of teaching in Inorganic Chemistry and Physical Chemistry through the synthesis and characterization of a coordination polymer (Bi-2) based on bismuth ion and iminodiacetic acid as ligand and further determination of its water molar solubility. The experimental planification involved teaching of synthetic techniques (solvothermal route) as well as solid-state studies such as FTIR, DRX, TGA, DSC, that allowed us to analyze the purity of Bi-2. Finally, the molar water solubility was determined by UV-visible spectroscopy at room temperature with the purpose of making future studies regarding applications of Bi-2 in aqueous medium.

References

Atkins, P. W. (2008). Química Física. (8º Edición) Editorial Médica Panamericana.

Cotton, F. A. y Wilkinson, G. (2001). Química Inorgánica Avanzada. (4º edición) Editorial Limusa.

De la Tejera Chillón, N., Cortés Sendón, C., Viñet Espinosa, L. M., Pavón de la Tejera, I. y de la Tejera Chillón, A. (2019). La interdisciplinariedad en el contexto universitario. Rev. Panorama. Cuba y Salud, 14(1) Especial, 58-61.

Gomez, G. E., D'vries, R. F., Lionello, D. F., Aguirre-Díaz, L. M., Spinosa, M., Costa, C. S., Fuertes, M. C., Pizarro, R. A., Kaczmarek, A. M., Ellena, J., Rozes, L., Iglesias, M., Van Deun, R., Sanchez, C., Monge, M. A. y Soler-Illia, G., (2018). Exploring physical and chemical properties in new multifunctional indium-, bismuth-, and zinc-based 1D and 2D coordination polymers. Dalton Transactions, 47(6), 1808–1818. https://doi.org/10.1039/C7DT04287F

Housecroft, C.E; Sharpe, A. G. (2006). Química Inorgánica. (2º edición) Editorial Pearson.

Li, B., Wen, H. M., Cui, Y., Zhou, W., Qian, G. y Chen, B. (2016). Emerging Multifunctional Metal-Organic Framework Materials. Advanced materials, 28(40), 8819–8860. https://doi.org/10.1002/adma.201601133

Lorenzo, M. G. (2020). Abordaje interdisciplinar para la enseñanza de las ciencias y la actualización de profesores. Consejo de Formación en Educación; Educación En Ciencias Biológicas, 5 (1), 1-9. https://doi.org/10.36861/RECB.5.1.2

Marcos-Merino, J. M., Gallego, R. E. y Ochoa de Alda, J. G. (2019). Extracción de ADN con material cotidiano: desarrollo de una estrategia interdisciplinar a partir de sus fundamentos científicos. Educación química, 30(1), 58-69.

https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2019.1.65732

Nakamoto, K. (2008). Infrared and Raman spectra of inorganic and coordination compounds, part A: theory and applications in inorganic chemistry. (6º edición). John Wiley & Sons.

Published

2023-01-31

How to Cite

Aballay, F., Almandoz , M. C., Castro, M. F., & Gomez, G. (2023). INTERDISCIPLINARY MODEL IN CHEMICAL SCIENCE TEACHING: SYNTHESIS, CHARACTERIZATION AND DETERMINATION OF THE MOLAR SOLUBILITY OF A COORDINATION POLYMER. Educación En La Química, 29(01), 33–43. Retrieved from https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/52

Issue

Section

Innovación para la enseñanza de la Química

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 

You may also start an advanced similarity search for this article.